آموزشی

تفاوت کفش اسکی و کفش کوه اسکی

تفاوت کفش اسکی و کفش کوه اسکی

کفش اسکی و کفش کوه اسکی

کفش های معمولی اسکی آلپاین برای انواع مسیرها و نیز صعودهای کوتاه با اسکی، مناسب است. چنانچه مدت صعود طولانی تر شده و بیش از چندین ساعت به طول انجامد و نیز صعود مسیرها مستلزم دارا بودن تکنیک در سطح بالاتر باشد، می باید از کفش مخصوص کوه نوردی با اسکی (کوه اسکی) ، با کف الستیکی کامل(مانند ویبرام) استفاده کرد.تفاوت کفش اسکی و کفش کوه اسکی

کفش های کوه اسکی برای دو منظور طراحی و ساخته شده اند و هر چند که شباهت هایی با کفش های کوه نوردی دارند اما به لحاظ کارایی با هم فرق دارند. با کفش های کوه اسکی قادر خواهید بود که کوه نوردی، یخ نوردی و اسکی کنید اما با کفش های دوپوش کوه نوردی قادر به اسکی کردن نخواهید بود.

کف کفش های کوه اسکی همانند کفش های کوه نوردی دارای ویبرام است و چون به نسبت کفش های دوپوش کوهنوردی، ساق های بلتدتر و سخت تری دارند از انعطاف کمتری برخوردار بوده و راهپیمایی با آنها چندان راحت نیست.

هر قدر تعداد برای اتصال قطعات استفاده شده بیشتر باشد، عمر مفید و کارایی کفش طوالنی تر خواهد بود. کفش های کوه اسکی در قسمت پاشنه دارای قفل هایی دو منظوره هستند که ساق کفش را حین صعود انعطاف پذیر می سازد.

برودت هوا و یا یخ زدگی نباید در کارکرد آنها تاثیر زیادی ایجاد نماید. کفش هایی که با سه سگک بسته می شوند عمومیت بیشتری یافته اند.

چون راحتی و دقت کافی را برای استفاده در هر دو حالت صعود و فرود دارند. کفش های سخت تر چهار سگک دارند و برای اسکی دقیق ترند اما علااوه بر وزن بیشتر به دلیل ساق بلندتر و انعطاف کمتر صعود با آنها دشوار تر است.

در زمان صعود سگک کفش ها را برای راحتی می توان شل تر بست ولی این کار نباید باعث نفوذ برف و یا لقی بیش از حد شود چون سایش پوست پا با پوش داخلی می تواند منجر به تاول گشته و در دراز مدت تغییر شکل و یا استخوان اضافی ایجاد نماید. پس از استفاده کفش ها را خشک و با سگک بسته نگهداری کنید.

توصیه هایی برای خرید کفش کوه اسکی مناسب و کارا

  1. یک کفش کوه اسکی مناسب و کارا میباید در قسمت پشت و جلو ساق مستحکم و سفت باشد و بخوبی فشارها و دستورات عملی کوه نورد را منتقل کند ودر عین حال مفاصل متناسب با زمان صعود و فرود، به میزان کافی بتواند خم شوند.
  2. پوش داخلی کفش قابلیت تهویه داشته و نیز بندهای آن مناسب باشند . کف کفش از عایق مناسبی برای جلو گیری از نفوذ سرما برخوردار باشد.
  3. میان کارایی، استحکام و وزن آن تناسب وجود داشته باشد.

 

کوله پشتی کوه اسکی و ابزار

مقالات سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *