آموزشی

کدام سایز دوچرخه کوهستان مناسب من است؟

سایز دوچرخه کوهستان

کدام سایز دوچرخه کوهستان مناسب من است؟ ۲۶، ۲۷.۵ یا ۲۹؟

آیا تا به حال تجربه دوچرخه سواری با سایز های مختلف را داشته اید؟
کدام سایز از سایز های دوچرخه های امروزی، مناسب شما و نیاز هایتان است؟

در سال های اخیر با توجه به رشد صنعت تولید و واردات دوچرخه، تنوع دوچرخه ها نیز بسیار بیش از گذشته گردیده و امروزه هنگام خرید یک دوچرخه دیگر تنها محدود به دوچرخه های سایز ۲۶ با تنه هایی آهنی نیستیم و چنانچه قصد خرید یک دوچرخه را داشته باشیم طیف وسیعی از دوچرخه ها در برابر ما وجود خواهد داشت تا بتوانیم بهترین انتخاب را انجام دهیم و سپس تجربه ای متفاوت از دوچرخه سواری را کسب کنیم.

دوچرخه سایز ۲۶:

به دوچرخه هایی اطلاق می شود که قطر چرخ های آن برابر با ۲۶ اینچ باشند. از آن جایی که این سایز از دوچرخه برای افراد بزرگسال با قد متوسط مناسب می باشد و سالیان درازی است که در بازار های جهانی از دید بسیاری از مردم به عنوان سایز استاندارد دوچرخه شناخته می شود، به همین دلیل به احتمال %۹۹ تجربه سواری با آن را داشته اید و چه بسا دوچرخه فعلی شما نیز از همین سایز باشد!

نقاط قوت:

بزرگترین مزیت دوچرخه های ۲۶، قدرت مانور پذیری بی نظیر آن هاست! این دوچرخه های از آن جایی که سالیان زیادی شاخصه ی اصلی طراحان دوچرخه بودند، در هندسه طراحی و ساخت آن ها توجه بسیاری شده تا مانور پذیری و تناسب ایده آل در این دوچرخه ها حاصل شود. همچنین این دوچرخه به علت چرخ های به نسبت کوچکتر خود، مرکز ثقل پایین تری نیز دارد که در پیچ های تند و باریک یک مزیت محسوب می شود. دیگر مزیت دوچرخه های ۲۶ شتاب آن هاست، این دوچرخه ها به علت نزدیکی چرخ ها به توپی تنه شتاب اولیه آسان تر و بیشتری را به نسبت چرخ های بزرگ تر به شما می دهند.

نقاط ضعف:

این چرخ های کوچک شاید نقاط قوت زیادی را داشتند، ولکن نقطه ضعف هایی نیز دارند! دوچرخه های ۲۶ به علت کوچک بودن چرخ های خود شتاب اولیه خوبی را ایجاد می کنند ولی حداکثر سرعت کمتری به نسبت دوچرخه های ۲۷.۵ یا ۲۹ به شما می دهند. دیگر نقطه ضعف این دوچرخه ها در فرمان پذیری و پایداری در سرعت های بالاست، چرا که در دوچرخه های سایز ۲۶ اصطحکاک چرخ ها به نسبت ۲ سایز دیگر کمتر می باشد و با این تفاسیر شما به نسبت پایداری کمتری خواهید داشت.

دوچرخه ۲۶ مناسب چه کسانی است؟

برای پاسخ به این سوال مهمترین نکته قد شما می باشد! دوچرخه های سایز ۲۶ یک انتخاب ایده آل برای افرادی با قد ۱۵۵ الی ۱۷۰ می باشند. به طوری که ما به این افراد توصیه می کنیم اگر تجربه دوچرخه سواری حرفه ای را ندارند به سراغ سایز های بزرگتر نروند و به سایز ۲۶ بسنده کنند و از قدرت مانور پذیری آن لذت ببرند.

دوچرخه سایز ۲۷.۵:

به دوچرخه هایی اطلاق می شود که قطر چرخ های آن برابر با ۲۷.۵ اینچ باشند. این دوچرخه ها را تحولی در صنعت دوچرخه می نامند چرا که قابلیت های چشم گیری را در دوچرخه سواری به وجود آورده اند و خلع بین دوچرخه های ۲۶ و ۲۹ را پر کرده اند تا افراد بلند قدی که قادر به کنترل دوچرخه های ۲۹ نیستند و یا دوچرخه سواران حرفه ای با قد متوسط که تمایلی به سایز ۲۶ ندارند و سایز ۲۹ نیز برایشان بزرگ است، گم گشته خود را پیدا کنند و با دوچرخه ۲۷.۵ به خواسته های خود از یک دوچرخه کوهستان دست یابند.

نقاط قوت:

دوچرخه های ۲۷.۵ با بهره گیری از لاستیک هایی بزرگتر از ۲۶ اینچ، تمام نقاط ضعف های دوچرخه های ۲۶ را از بین برده اند و دارای یک پایداری خوب در سرعت های بالا، شتاب ثانویه کم نظیر و حداکثر سرعت مطلوبی هستند که به دوچرخه سوار خود حس کاملا متفاوت و خوبی را منتقل می کنند. چرخ های این دوچرخه با اینکه ۱.۵ اینچ از چرخ های ۲۶ بزرگتر هستند، ولکن قابلیت شتاب گیری خوبی دارند و شما را به هیچ عنوان جهت شتاب گیری اولیه خسته نمی کنند.

نقاط ضعف:

آیرودینامیک دوچرخه های ۲۷.۵ به قدری خوب می باشد که به سختی می توان به آن نقطه ضعفی را نسبت داد. شاید تنها نقطه ضعف دوچرخه های ۲۷.۵ سختی پیدا کردن لاستیک و تیوب دلخواهتان باشد.

دوچرخه ۲۷.۵ مناسب چه کسانی است؟

در انتخاب این دوچرخه نیز ابتدا باید قدتان را در نظر بگیرید. این دوچرخه مناسب افرادی با قد ۱۷۰ الی ۱۸۵ سانتی متر می باشد. البته افرادی با قد ۱۶۵ الی ۱۷۰ نیز که مهارت های لازم را دارند و قصد دارند تجربه متفاوتی در دوچرخه سواری داشته باشند نیز می توانند این دوچرخه ها را برانند.

دوچرخه سایز ۲۹:

نقاط قوت:

دوچرخه های ۲۹ به معنای واقعی سرعت را به شما در سرازیری ها نشان می دهند، دوچرخه هایی که با چرخ های ۲۹ اینچی خود به راحتی از روی موانع و چاله ها عبور می کنند و به لطف چرخ های خود در سرعت های بالا پابداری بی نظیری دارند.

نقاط ضعف:

دوچرخه های ۲۹ به خاطر فاصله زیاد چرخ ها با توپی تنه شتاپ اولیه زیادی ندارند و پاهای قدرتمندی را برای شتابی مطلوب می خواهند. همچنین این دوچرخه ها به علت فاصله زیاد چرخ های جلو و عقب مانور پذیری سخت تری در پیچ های تند و پرش های کوهستانی دارند که تنها دوچرخه سواران قد بلند و با استقاوت بدنی بالا می توانند لذت واقعی از این دوچرخه ها را ببرند.

دوچرخه ۲۹ مناسب چه کسانی است؟

مستر فلش شدیدا به افرادی که قدی بالای ۱۸۵ سانتی متر دارند توصیه می کند تا به سراغ دوچرخه های ۲۹ بروند! زیرا علاوه بر آنکه این دوچرخه ها کاملا مناسب قد و وزن آن ها خواهند بود، لذت دوچرخه سواری واقعی را نیز به این افراد خواهد چشاند.

کدام سایز دوچرخه کوهستان مناسب من است؟

مقالات سایت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *