آموزشی

انواع چادر کوهنوردی از لحاظ شکل ظاهری و نوع پارچه

انواع چادر کوهنوردی

انواع چادر کوهنوردی

چادر کوهنوردی مناسب جزو وسایل و تجهیزات مهم کوهنوردی و خانه متحرک کوهنورد می باشد. بطور کل چادرها به دو نوع کمپینگ و ارتفاع تقسیم می شوند نوع کمپینگ مخصوص ارتفاعات پایین و نیمه اول سال می باشد؛ نوع ارتفاع نیز برای ارتفاعات بالا و برنامه های نیمه دوم سال است.انواع چادر کوهنوردی

وجه ممیزه چادرهای مخصوص ارتفاع با چادرهای کمپینگ در این است که چادرهای مخصوص ارتفاع، دارای ارتفاع و وزن کمی می باشند و معمولا گنبدی شکل هستند و با تیرک های سبک فلزی که  از جنس آلومینیوم یا تیتانیوم و یا فایبر گلاس بوده ومقاومت خوبی در برابر بادهای تند ارتفاعات دارند می باشد و ویژگی دیگر آن ها، امکان برپایی و جابه جایی می باشد..

چادرهای ارتفاع و بعضا کمپینگ معمولا از دسته چادرهای کوهنوردی دو پوش هستند که پوش خارجی آن ضد آب و باد و پوش داخلی تنفسی است. بین این دو لایه نیز حدود ۱۰ سانتی متر فاصله برای تبادل هوا وجود دارد یکی از نکات مهم در استفاده از چادر کوهنوردی، جلوگیری از تعریق آن است که با تنظیم و باز کردن پنجره ها و یا دریچه های تعبیه شده در بدنه پارچه ای چادر کوهنوردی امکان پذیر است. همچنین در صورت یکی شدن دمای داخل و خارج چادر بر روی بدنه داخلی بر اثر تنفس و بازدم افراد برفک ایجاد می شود که با گرم شدن هوا در نزدیکی صبح تبدیل به آب شده و همه وسایل داخل چادر را خیس می کند و خیس شدن پارچه کیسه خواب کوهنوردی و لباس های پر در زمستان یعنی شروع مشکلات و دردسر چادرهای ارتفاع از ظرفیت ۱نفره تا ۴ نفره .

با داشتن پوش دومی بزرگتر از خود و از جنس پارچه، دارای دو بخش اضافی در جلوی دو در چادر است که یکی به عنوان انبار چادر کوهنوردی وسایل و لوازم غیر ضروری برای خلوت شدن داخل چادر کوهنوردی و از فضای دیگر نیز به عنوان محل پخت و پز چادر کوهنوردی به منظور جلوگیری از کثیف شدن و یا آتش گرفتن پارچه داخل استفاده می شود. انتخاب خوب پارچه چادرکوهنوردی، باید بر اساس یک سری محاسبات و فصل مشترک ها بین استحکام و سختی و وزن و راحتی و قیمت آن باشد. البته اینکه چگونه و کجا از چادرکوهنوردی استفاده خواهد شد و نیز از فاکتورهای شما در این انتخاب است.

تاثیر رطوبت بر پارچه چادر کوهنوردی

در مورد تنظیم رطوبت، پارچه مناسب چادر کوهنوردی باید در خدمت دو کار ضد هم باشد. پارچه خوب چادر کوهنوردی باید بتواند تا جایی که می تواند رطوبت واقع در خارج آن را دفع کند و اجازه داخل شدن آن را به درون چادر ندهد و از طرف دیگر پارچه با کیفیت چادر کوهنوردی باید هر چه بیشتر رطوبت داخلی چادر را به خارج هدایت کند. در طول شب انسان رطوبت زیادی را به صورت بازدم بیرون می دهد. اگر کاملا  پارچه چادر کوهنوردی ضدآب باشد, این بخار بیرون داده شده می تواند کیسه خواب را خیس و روی کف چادرکوهنوردی هم لایه ای از آب ایجاد کند. از این رو پارچه ایده آل چادرکوهنوردی هم باید تنفس کند. کف چادرهای کوهنوردی از نایلون است و اکثر انها دارای بخشی به نام درگاهی هستند. درگاهی عبارت از مقداری اضافه بالا امده کف چادر کوهنوردی روی بدنه ان است. هر چه این درگاهی چادر کوهنوردی بلندتر باشد، محافظ بهتری در مقابل بارانی که به زیرپوش چادر کوهنوردی وزیده می شود خواهد بود. اما در مقابل وجود آن باعث کم تر شدن الیاف قابل تنفس می شود و می تواند محلی جهت جمع آوری تعرق حاصله در چادر باشد.

چادر کوهنوردی هاسکی یکی از چادر های مناسب برای کمپ کردن، مسافرت، کوهنوردی و استفاده در ارتفاع می باشد.

کف و درگاهی چادر می تواند از قطعات جداگانه ای باشند که به هم دوخته شده و یا از پارچه ای یک تکه باشند که به مدل وان حمام مشهور است. کف چادرهای مدل وان حمامی محافظ خوبی در مقابل رطوبت روی زمین هستند ولی اگر فرسوده شوند, جدا کردن آنها از قسمت بالای چادر کوهنوردی وان حمامی دشوار است. قسمت درز و دوخت های کف و پوش خیلی از چادرها در کارخانه با چسب مخصوصی ضداب می شوند تا باران و آب نتوانند به درون چادر مسافرتی و چادر کوهنوردی نفوذ کنند. اگر دوخت های یک چادر در کارخانه چسب نزده شده باشد باید تمامی نقاطی را که احتمال ورود آب می رود با چسب مهر و موم کنید.

 

پارچه چادر کوهنوردی

 

پارچه چادرهای دو پوش

تضاد بین پارچه و خاصیت ضد آب بودن و ویژگی تنفسی چادر کوهنوردی با استفاده از ساختمان چادرهای کوهنوردی دوپوش حل شده است. پوش داخلی با فاصله از پوش خارجی قرار می گیرد و از جنس پارچه تنفسی است و پارچه ضد آب نیست. بنابراین پوش داخلی اجازه می دهد بخار حاصل از تنفس از میان آن عبور و از پارچه چادر کوهنوردی خارج شود. پوش خارجی که قابل جدا شدن از کل چادر و کاملا پارچه ضد آب است, اجازه نمی دهد که باران داخل چادر شود و بخار حاصل از تنفس را جمع و بین دو جدار آن را تبدیل به آب می کند. پارچه پوش خارجی نباید در تماس با پارچه پوش داخلی باشد چرا که در نقاط تماس آب به درون پارچه چادر کوهنوردی نشست خواهد کرد. پوش پارچه ای خارجی چادر کوهنوردی باید تا نزدیک زمین برسد و کل بدنه پارچه ای چادر کوهنوردی و ورودی را بپوشاند و محافظ خوبی مقابل بارانی که به بدنه پارچه می خورد باشد.

پارچه چادر کوهنوردی تک پوش

این نوع چادر ها فقط از یک پوش ضد آب – تنفسی درست شده اند. پارچه این چادر معمولا از سه لایه جداگانه که به هم چسبانده شده اند درست شده است. لایه خارجی که از جنس نایلون است باعث استحکام چادر می شود و لایه ممبرانی میانی را حفظ می کند. لایه ممبرانی آب و رطوبت خارجی را دفع و باعث می شود که رطوبت داخلی به بیرون رانده شود. لایه میانی کرکی و مانند کاغذ خشک کن رطوبت را به خود جذب می کند.

مزیت های چادر دو پوش و تک پوش

بزرگترین ویژگی مثبت چادرهای تک پوش وزن کم آنهاست (تقریبا ۲/۳ کیلوگرم برای یک چادر ۲ نفره). این چادرها به هنگام وزش بادهای شدید، کم صداتر از چادر های دو پوش هستند, چرا که در چادر های کوهنوردی دو پوش ، پوش پار چه ای خارجی چادر معمولا توسط باد به پارچه پوش داخلی کوبیده می شود و در مقابل، بزرگترین ایراد چادرهای کوهنوردی تک پوش قیمت بالای آنهاست و اینکه در هوای گرم و بارانی می توانند در سطح داخلی خود رطوبت را جمع کنند. زمانی که حرارت خارج چادر چند درجه سردتر از هوای داخل باشد, بسیار خوب عمل می کند. این اختلاف درجه حرارت بین بیرون و داخل باعث می شود که رطوبت از طریق پارچه دیواره تنفسی به بیرون رانده شود.

پارچه چادرهای مناسب ﮐﻤﭙﯿﻨﮓ

چادر کوهنوردی ﮐﻤﭙﯿﻨﮓ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﻨﻮع را در ﻣﯿﺎن ﭼﺎدرﻫﺎی کوهنوردی دارﻧﺪ و انتخاب پارچه مناسب برای آنها ﺑﺴﺘگی ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد ﻧﻔﺮات اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪه از ﭼﺎدرکوهنوردی، ﻧﻮع ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ کوهنوردی و اﺑﻌﺎد چادر کوهنوردی دارد و اﺷﮑﺎل ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.

پارچه چادرهای حرفه ای

اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﭼﺎدرﻫﺎ دارای ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺰاء ﺳﺎزﻧﺪه ﮐﺎﻣﻼ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ، پارچه چادر کوهنوردی حرفه ای ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ با صعود کوهنورد به ارﺗﻔﺎع بوده و براساس ﻧﺤﻮه ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی و دﯾﮕﺮ ﺿﺮورتﻫﺎی ﺗﯿﻢﻫﺎی ﮐﻮﻫﻨﻮرد ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.

پارچه ﭼﺎدرﻫﺎی مخصوص دﯾﻮاره ﻧﻮردی

پارچه ﭼﺎدرﻫﺎی دﯾﻮاره ﻧﻮردی نوع خاصی از دسته پارچه های ﭼﺎدرﻫﺎی کوهنوردی ﻣﺪرن و ﭼﺎدرﻫﺎی کوهنوردی ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ در ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی ﺑﻠﻨﺪ و ﺑﺮ روی دﯾﻮارهﻫﺎ، ﺑﺴﯿﺎر مناسب و ﺿﺮوری ﻫﺴﺘﻨﺪ

پارچه چادرهای اﺿﻄﺮاری ﺑﻘﺎ

اﯾﻦ چادر کوهنوردی اﺿﻄﺮاری ﺑﻘﺎ در واﻗﻊ از پارچه ای با ﭘﻮﺷﺶ ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻢ ﺣﺠم ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ درون ﮐﯿﻒ ﺑﻘﺎ کوهنوردی ﺟﺎی ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ چادر کوهنوردی ﺑﺪون اﺳﮑﻠﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻓﻘﻂ در ﺷﺮاﯾﻂ اﺿﻄﺮاری کوهنورد ﺟﻬﺖ ﻣﺤﻔﻮظ ﺑﻮدن کوهنورد از ﺑﺎد و ﺑﺎران اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ چادر کوهنوردی اﺿﻄﺮاری ﺑﻘﺎ ﯾﮏ ﻧﻔﺮه ﻫﺴﺘﻨﺪ.

 

انواع چادر از حیث شکل ظاهری

انواع چادر از حیث شکل ظاهری

چادر کوهنوردی تونلی :

این چادرها دو یا سه حلقه ای و معمولا یه حالت ازاد نمی ایستند و فرم خاصی دارند و پارچه چادر کوهنوردی تونلی از جنس پارچه ای مناسب برای محافظت از باد هستند.

چادر کوهنوردی گنبدی آزاد :

این چادرها با استفاده از دو تیرک ضربدری به عنوان قاب آن زده می شود و نسبت به چادر کوهنوردی گنبدی کمتر محکم است.

چادر کوهنوردی گنبدی :

این چادر ها به شکل ازاد به چند تیرک چادر کوهنوردی که در بالای ان قرار گرفته اند متصل است ، پارچه چادر کوهنوردی گنبدی در مقابل باد به راحتی بلند میشود که باید با ریسمان بست و معمولا این چادرها به شکل چادر کوهنوردی شش گوش یا  دایره ای می باشند.

در این مقاله با انواع چادرها آشنا شدید، شما می توانید برای خرید چادر کمپ و ارتفاع، انواع چادر های مسافرتی، چادر کوهنوردی و .. در سایت کبود اسپرت، با مشاوره با متخصصین فروشگاه ما، نسبت به انجام سفارش اقدام نمایید.

اگر از این مقاله راضی بودید به سایر مطالب وبلاگ کبود اسپرت نیز سر بزنید :

ویژگی های کلیدی که باید قبل از خرید چادر کوهنوردی در نظر بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *