آموزشی

آشنایی با میل سونداژ و نحوه کارکردن با آن

آشنایی با میل سونداژ و نحوه کارکردن با آن

انجمن پزشکی کوهستان ایران: با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان و خصوصا ماه های دی و بهمن که بیشترین احتمال خطر سقوط بهمن وجود دارد و همچنین حادثه اخیر بهمن اشترانکوه لازم است کوهنوردان عزیز اطلاعات بیشتری در زمینه لوازم و ابزارهای نجات از بهمن فرا گیرند. شاید این آشنایی ها بتواند صدمات و تلفات ناشی از حوادث کوهستان و خصوصا بهمن را بکاهد:آشنایی با میل سونداژ و نحوه کارکردن با آن

میله های سونداژ یکی از وسایل مهم در عملیات جست و جو و نجات می باشد. چه زمانی که از بیکن استفاده می کنیم باید برای تعیین محل دقیق قربانی از آن ها استفاده کرد و زمانی که قربانی از دیگر وسایل مانند بیکن ٬ توپ بهمن و … استفاده نکرده است میله های سونداژ تنها راه برای تعیین محل قربانی می باشد.شرکت های مختلفی میله های سونداژ را تولید می کنند ولی در واقع آن ها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند.

۳مورد را درهنگام خرید میله سونداژ باید مد نظر قرار داد:

۱-طول میله
۲-ماده استفاده شده در ساخت میله
۳-سیستم اتصالات میله سونداژ
اکثر میله های سونداژ دارای طول های استاندارد ۲۰۰٬۲۴۰ و ۳۲۰ سانتی متر می باشند.اما بعضا بعضی از مدل ها دارای طول های متفاوتی نیز می باشند که معمولا ان ها رد طول های بلند تر ۲۶۰٬۲۲۰ و ۲۸۰ تولید می شوند.
در اکثر میله ها هر قطعه درارای طول ۴۰ سانتی متر می باشد و به همین دلیل است که طول های استاندارد در نظر گرفته شده است.اما مدل هایی که از طول های استاندارد پیروی نمی کنند دارای طول های بلند تری می باشند که امکان دارد برای قرار دادن آن ها در کوله برای شما مشکل ایجاد کند.
اگر معمولا در منطق پر برف برنامه های خود را اجرا می کنید پس بهتر است که طول های بلند تر را برای خرید انتخاب کنید ولی اگر تفاوت وزن چندان برای شما اهمیت ندارد بهتر است که طول بلند تر خریدای کنید.

 

جنس میله

همانند بیل های برف میله های سونداژ هم معموا از آلومینیوم ساخته می شوند ولی مانند بقیه ابزار که امروزه از کربن برای تولید آن ها استفاده می شود٬این وسیله نیز استثنا نبوده و مدل هایی که جنس آن ها کربنی می باشد نیز تولید می شود.
مهمترین تفاوت میان میله های کربنی و آلومینیومی تفاوت وزن آن ها می باشد که میله های کربنی مقداری سبک تر می باشند.البته این دو مدل تفاوت دیگری نیز دارند که این تفاوت قیمت آن هاست!
میله های آلومینیومی قیمتی در حدودا ۶۰ هزار تومان دارند ولی مدل های کربنی حدودا ۱۱۵ هزار تومان می باشند.
گاها سیستم های اتصالات میله های سونداژ متفاوت می باشند و شما باید در هنگام خرید توجه داشته باشید که با کدام سیستم راحت تر هستید و کدام مدل را می توانید سر هم کنید. تمامی مدل ها دارای قفل های مطمینی هستند ولی بعضی از آن ها سریعتر می باشند و برخی از میله سونداژ ها توانایی آن را دارند که در تنها ۳ ثانیه سر هم شوند.آشنایی با میل سونداژ و نحوه کارکردن با آن

 

مقالات سایت

میل سونداژ Salewa مدل LIGHTNING CARBON 320 PRO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *