آموزشی

آشنایی با ورزش پیلاتس و تاثییر پذیری آن با ذهن و جسم

آشنایی با ورزش پیلاتس

در مقاله آشنایی با ورزش پیلاتس در ابتدا به معرفی این ورزش پرداخته و سپس با انواع آن آشنا خواهید شد، در آخر نیز انواع کلاس های این رشته پر طرفدار را با هم بررسی خواهیم کرد، همراه ما باشید :

پیلاتس در واقع نوعی ورزش برای استفاده و کارکشیدن همزمان از ذهن و جسم است، با بهبود و افزایش قدرت این دو و با افزایش کارایی ماهیچه و عضلات می توان ارتباط بین ذهن و بدن را تقویت کرد. مجموعه حرکاتی که در ورزش پیلاتس انجام می شود ( استفاده از جاذبه و وزن بدن فرد )، می توان توان و مقاومت بدن فرد را افزایش داد.

این ورزش توسط ژوزف پیلاتس ابداع شد، وی معتقد بود که جسم و ذهن رابطه نزدیک و پیوسته ای با یکدیگر دارند. ژوزف با الهام از ورزش های ژیمناستیک، بوکس و کشتی فرنگی پیلاتس را معرفی کرد. pilates با تمرکز بر قدرت مرکزی بدن به تقویت سلامت عمومی می پردازد، تمرینات پیلاتس بر روی تشک و با استفاده از تجهیزات خاص آن مانند ریفورمر reformer قابل انجام است.

 ژوزف پیلاتس در ابتدا بیش از ۵۰۰ تمرین برای سیستم خود ابداع کرد که در آن ۳۴ ورزش مورد استفاده قرار گرفتند. او از بچگی نسبت به هم‌‌سن و سال‌هایش ضعیف‌تر بود، اما مجموعه‌ای از حرکات را برای تقویت خودش طراحی کرد تا این مشکل را برطرف کند. با توجه به سایت بنیاد ورزش پیلاتس ظاهرا آقای پیلاتس تنگی نفس، نرمی استخوان و تب روماتیسمی داشته است. او در سال ۱۹۱۲در انگلستان به عنوان بازیگر سیرک، مشت‌زن (بوکسور) و مربی دفاع شخصی فعالیت می‌کرده است. او بعد از این دوره با سربازهای زخمی بازگشته از جنگ جهانی اول که به خاطر جراحت‌شان نمی‌توانستند راه بروند کار می‌کرد. ورزش پیلاتس طی سال‌ها پیشرفت بسیاری کرده است، تا جایی که امروزه به عنوان یک راه خوب برای بازسازی و ورزیده کردن بدن شناخته می‌شود.

انواع پیلاتس

پیلاتسِ استات

این شاخه روشی جدید در پیلاتس است که در سال ۱۹۸۸شروع شده است. پیلاتس استات توسط متخصصین تناسب اندام، بازسازی و اصلاح شده تا قواعد علم ورزش و بازسازی مهره‌ها و ستون فقرات را به روز کند. همه‌ی افراد می‌توانند از فواید پیلاتس استات بهره‌مند شوند؛ حتی افراد مجروح و باردار. پیلاتس استات، برند یک شرکت ورزشی هم هست که دستورالعمل‌های خاص خودش را ارائه می‌دهد و لوازم پیلاتس می‌فروشد.

پیلاتسِ کنترل بدن
جاناتان بِستر (Jonathan Bester) مدیر مؤسسه‌ی مراقبت‌های ورزشی تخصصی بریتانیا می‌گوید: «روش کنترل بدن نوعی پیلاتس است که به طور خاص روی بازسازی تمرکز می‌کند و بسیاری از پزشکان آن را برای بیمارانی با انواع جراحات توصیه می‌کنند. »
پیلاتس کنترل بدن بر ۷اصل بنا شده است:
آرامش
توازن
تنفس
تمرکز: خلق یک کمربند قدرت (در این روش ماهیچه‌های لگنی را به سمت بالا و ماهیچه‌های شکمی را به سمت داخل می‌کشید تا به یک مرکز قدرت برسید.)
هماهنگی
حرکت‌های روان
قدرت

تعادل بدن  تعادل بدن یک تمرین جدید است و در خیلی از باشگاه‌ها هم آموزش داده می‌شود. این ورزش با موسیقی انجام می‌شود و ترکیبی از پیلاتس، یوگا و تایی چی (یک هنر رزمی چینی) است. اگر یک کلاس سرزنده و استایل امروزی می‌خواهید این نوع پیلاتس برایتان عالی است.

کلاس های پیلاتس 

کلاس‌های پیلاتس با تشک

تعداد کلاس‌های پیلاتسی که در آنها از تشک استفاده می‌شود بیشتر از کلاس‌هایی است که دستگاه دارند؛ چون به تجهیزات کمتری احتیاج دارد. این نوع از پیلاتس روی یک تشک یا کف‌پوش نرم در سالن انجام می‌شود. در این کلاس‌ها جاذبه و نیروی وزن‌تان را به کار می‌گیرید تا وضعیت بدن‌تان را با قدرت و استقامت حفظ کنید. از آن‌جا که حرکت‌ها و تمرینات پیلاتسِ روی تشک بسیار متوع است، محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده است و تنها چیزی که برای انجام آن لازم دارید، تشک است! در بعضی کلاس‌ها از طناب‌های مقاومت و توپ هم استفاده می‌شود. این نوع کلاس‌ها برای تازه‌کارها عالی است؛ چون می‌توانند قبل از استفاده از دستگاه‌های پیچیده مرکز بدن‌شان را به سطح خوبی از ثبات برسانند.

کلاس‌های پیلاتس با دستگاه
ژوزف پیلاتس لوازم ورزشی خودش را با وصل کردن طناب به تخت‌های بیمارستان درست کرد. امروزه وسایل مختلفی در بازار وجود دارند که به‌طوری خاصی برای پیلاتس طراحی شده‌اند مثلا: کادیلاک‌ها، ریفورمرها، صندلی‌ها و استوانه‌های مخصوص. ریفورمر تختی است که یک بستر کشویی دارد و تعدادی طناب مقاومت به دو سرش متصل هستند. دستگاه‌های مختلف، تنوع حرکاتی که می‌توانید انجام بدهید را زیاد می‌کنند و مقاومت و پشتیبانی‌تان را نیز افزایش می‌دهند.

آشنایی با ورزش پیلاتس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *