آموزشی

تغذیه در کوهنوردی و در فصول سرد سال چگونه باید باشد؟

تغذیه در کوهنوردی و در فصول سرد سال چگونه باید باشد؟

سوخت و ساز بدن شما، مهم ترین منیع تولید انرژی و گرما برای شماست، در نتیجه باید برای سوخت رسانی بیشتر، برای تغذیه در کوهنوردی و در فصول سرد سال، غذا و مایعات کافی به بدن برسانید. برای این منظور باید برخی نکات ساده و عملی را رعایت کنید.

غذا و مایعات کافی مصرف کنید

همراه داشتن مایعات و همچنین تنقلات مفید و سرشار از انرژی می‌تواند امکان تعذیه مناسب را بصورت متناوب و دائمی‌برای شما فراهم آورد. برای این منظور می‌توانید از غذاهایی مانند شکلات، انواع آجیل، شکلات‌های انرژی‌زا که در مقابل سرما و یخ زدگی دوام بیشتری دارند استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که نگهداری این مواد غذایی در فضایی نزدیک به بدن می‌تواند موجب گرم ماندن و محافظت بیشتر آنها در مقابل سرما و یخ زدگی باشد. همچنین می‌توانید از فلاسک مخصوص غذا یا پوشش‌های عایقی که به تازگی وارد بازار شده‌اند استفاده کنید.

از یخ زدن منبع آب خود جلوگیری کنید


به ویژه هنگامی که از کیسه های آب ( کمل بک کوهنوردی ) استفاده می‌کنید باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی لوله و شلنگ آنها و یا جلوگیری از تماس آنها با سرمای محیط بعمل آورید.

برای این منظور برخی از تولیدکنندگان این تجهیزات اقدام به ساخت پوشش‌های مناسبی برای محافظت این لوله‌ها از سرما نموده‌اند.

در عین حال برای جلوگیری از یخ زدگی آنها دائما و بصورت متناوب و به میزان کم اقدام به نوشیدن مایعات داخل آنها کنید و پس از هر بار نوشیدن آب، به سمت داخل لوله فوت کنید تا آب داخل آن به مخزن اصلی بازگردد.

اگر هوای محیط بسیار سرد باشد بهتر است بجای استفاده از کیسه‌های آب از بطری‌های آب استفاده کنید زیرا در این حالت احتمال و امکان یخ زدگی کیسه آب بسیار زیاد است. البته احتمال یخ زدگی بطری‌های آب نیز وجود دارد و این یخ زدگی معمولا از قسمت سر به پایین بطری‌ها آغاز می‌شود.برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید با اطمینان از بسته شدن صحیح درب بطری‌ها، آنها را به صورت برعکس در کوله خود قرار دهید، راه دیگری در این خصوص حمل و نگه داری بطری آب شما داخل یک تکه پارچه یا هر جنس عایق مناسب دیگری است. ضمن اینکه اصولا برخی کمپانی‌ها بطری‌های عایق مناسبی برای همین منظور تولید کرده‌اند.

تغذیه در کوهنوردی و در فصول سرد سال چگونه باید باشد؟

تهیه و استفاده از نوشیدنی‌های گرم

به این منظور می‌توانید پیش از عزیمت به کوهستان، بطری‌ها یا فلاکس‌های عایق خود را از مایعات گرمی‌ همچون شیرشکلات داغ پُر کنید که این امر موجب فراهم کردن گرمای بیشتر در طول مسیر برای بدن شما می‌شود.

هیدراته نگاه داشتن بدن

هیدراته بودن و حفظ سطح استاندارد مایعات بدن موجب افزایش گردش خون و در نتیجه حمل انرژی، سوخت و گرمای بیشتر به اندام‌هایی مانند نوک انگشتان شما خواهد شد. بهتر است از جلیقه رانینگ برای حمل آب مناسب استفاده کنید.

عدم استفاده از الکل

به هیچ عنوان برای تولید انزژی و گرما از نوشیدنی الکی استفاده نکنید. مصرف الکل موجب از بین رفتن ذخایر قند خون شما، افت ناگهانی فشار و دفع سریع مایعات بدن و همچنین برهم خوردن تعادل شما خواهد شد. تغذیه و کوه‌نوردی در فصول سرد

تغذیه در کوهنوردی و در فصول سرد سال چگونه باید باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *