آموزشی

راهنمای انتخاب کیسه خواب

کیسه خواب مناسب کوه

مسلما وقتی در سفر هستید و قصد دارید در طبیعت توقف کنید، بهترین و راحت‌ترین راه برای داشتن خوابی آرام، استفاده از کیسه خواب مناسب است، زیرا علاوه بر این که شما را از سرما رهایی می‌دهد تا حدودی هم شما را از گزند حیوانات وحشی محافظت می‌کند.راهنمای انتخاب کیسه خواب

امتیاز کیسه خواب از نظر دمایی

امتیاز درجه حرارتِ کیسه خواب، پایین‌ترین دمایی را که به طور میانگین برای خوابیدن با چنین کیسه خوابی مناسب است مشخص می‌کند‌. به طور مثال زمانی که روی آن نوشته شده باشد “۲۰-degree bag,” یعنی تا زمانی که در چنین دمایی درون کیسه خواب هستید خوابی راحت خواهید داشت، اما اگر دما پایین‌تر به طور مثال ۲۰ درجه‌ی فارنهایت باشد نباید توقع خوابی خوب را داشت.

این سیستم امتیاز دهی با این فرض که فرد درون کیسه خواب لباس ضخیم پوشیده و زیر کیسه خواب زیرانداز یا پتو انداخته است رتبه‌بندی شده است. البته به یاد داشته باشید که متابولیسم بدن هر شخص با دیگری متفاوت است و هر تولیدکننده‌ای هم با توجه به معیارهای خودش رتبه‌بندی می‌کند، بنابراین به این سیستم تنها به عنوان یک راهنما نگاه کنید، با این وجود هیچ تضمینی وجود ندارد که دقیق عمل کند زیرا عوامل زیادی در تعیین دمای نهایی دخیل خواهند بود.راهنمای انتخاب کیسه خواب

طبقه‌بندی کیسه خواب‌

(Bag TypeTemperature Rating (°F) Summer season +35° and higher 3-Season +10° to +35° Winter +10° and lower نکته: اکثر کیسه‌ خواب‌ها امتیاز درجه حرارتی بین °۱۵+ تا °۵۰+ فارنهایت دارند. همیشه به یاد داشته باشید کیسه خوابی را انتخاب کنید که امتیاز دمای آن مقداری از آنچه شما انتظار دارید با آن مواجه شوید پایین‌تر باشد‌. به طور مثال اگر شما قرار است به جایی سفر کنید که دمای هوا نزدیک به نقطه‌ی انجماد است به جای انتخاب کیسه‌‌ای با امتیاز °۳۵ فارنهایت که مناسب این دماست کیسه‌ای با رتبه‌ی °۲۰ فارنهایت را انتخاب کنید. حال اگر دمای هوا بالاتر از انتظارتان بود، به راحتی می‌توانید با باز کردن زیب کیسه، هوا را در آن به گردش در بیاورید تا دما متعادل شود.راهنمای انتخاب کیسه خواب

انواع فرم و شکل کیسه خواب

کیسه‌های خواب با به دام انداختن و نگه داشتن یک لایه هوای ”مرده“(بدون گردش) در اطراف بدنتان، شما را گرم نگه می‌دارند. بدن شما این هوای مرده را گرم می‌کند و کیسه خواب در نقش یک مانع بین این هوا و زمین سرد و هوای بیرون عمل می‌کند.

اگر درون کیسه فضای کمتری وجود داشته باشد، در نتیجه دمای بدن شما سریع‌تر گرم می‌شود و بهتر گرم می‌مانید.راهنمای انتخاب کیسه خواب

مستطیلی

اغلب کیسه‌‌های خواب با در نظر گرفتن حداکثر راحتی و داشتن فضای کافی به شکل مستطیل طراحی می‌شوند‌. اگر شما دو کیسه با زیپ‌های سازگار و همسو انتخاب کنید به راحتی می‌توانید آن‌ها را باهم ترکیب کرده و یک کیسه‌ی دونفره بسازید. در واقع اگر یکی از کیسه‌ها زیپ راست و یکی دیگر زیپ سمت چپ را داشته باشد می‌توانید برای خلق یک کیسه‌ی جدید آن‌ها را با هم ترکیب کنید‌ (منظور از کیسه‌ای با زیپ سمت راست یعنی اینکه وقتی درون کیسه به روی کمر دراز کشیده‌اید کیسه از سمت راست شما باز و بسته شود).همچنین باید دقت کنید که زیپ‌ها هم اندازه، هم شکل و هم طول باشند. شما می‌توانید دو کیسه خواب را بر روی یک تشک بادی در سایزی متوسط به هم وصل کنید تا در محیط بیرونی یک خواب راحت داشته باشید.

شبه مستطیل یا مخروطی شک

این مدل کیسه‌ها هم به عنوان کیسه‌خواب کاربرد دارند و هم به عنوان کوله پشتی. طراحی مخروطی شکل این کیسه‌ها کارایی گرمایی و بهره‌وری بیشتری نسبت به کیسه‌های مستطیل شکل ارایه می‌دهد‌، اما هنوز برای یک خواب شبانه‌ی راحت زیادی جا باز هستند‌. این نوع از کیسه خواب‌ها برای افردی که بدن‌هایی بزرگ دارند یا در هنگام خواب بی‌قراری می‌کنند و دوست ندارند از کیسه‌های مدل مومیایی که کاملا چسبیده هستند استفاده کنند مناسب است.

مومیایی!

کیسه‌های مومیایی شکل به منظور کم کردن حداکثری وزن و افزایش دما عرض و شانه‌هایشان باریک طراحی شده است، با این حال اکثر مردم در اینطور کیسه‌های خواب احساس راحتی نمی‌کنند. اگر وزن کم و گرما برای شما در الویت قرار دارد کیسه‌های مومیایی شکل می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

دابل واید(Double-wide)

کیسه‌های دابل واید همانطور که از اسم‌شان پیدا است برای خواب دونفره طراحی شده‌اند. این نوع کیسه‌ها اگر با یک تشک بادی یا تشک فوم ترکیب شوند خوابی راحت و آرام را برایتان به ارمغان می‌آورند. بد نیست بدانید اکثر کیسه‌های دابل واید دارای دو بخش انفرادی هستند که توسط یک زیپ از هم جدا شده‌اند.

کیسه خواب عایق عایق ترکیبی (synthetic insulation)

اکثر کسانی که در طبیعت کمپ می‌زنند کیسه‌های خواب با عایق ترکیبی را به کیسه‌هایی عایق پایین(down insulation) ترجیح می‌دهند، چرا که علاوه بر عملکرد خوب قیمت مناسبی هم دارند. این نوع کیسه‌ها معمولا از جنس پلی‌استر هستند. کیسه‌های ترکیبی یا synthetic مزایای بسیاری دارند: سریع خشک می‌شوند و حتی اگر خیس هم باشند باز هم عایق می‌مانند، از کیسه‌های down insulation ارزان‌ترنراهنمای د، مقاومت زیادی دارند و مهمتر از همه حساسیت‌زا نیستند. البته اگر تمایل دارید از کیسه‌خوابتان به عنوان کوله پشتی هم استفاده کنید این نوع کیسه‌ها ممکن است شما را ناامید کنند.

Goose-Down Insulation

این نوع از کیسه‌ها کمی بادوام‌تر و متراکم‌تر هستند اما به خاطر همین ویژگی‌های قیمتی بالاتر دارند‌.

down insulation ضدآب

برخی از کیسه‌های خواب‌ زمانی که سمت پشتی آن‌ها خیس می‌شود خاصیت عایق بودن خود را از دست‌ می‌دهند، از این رو برخی از کیسه‌های خواب همچون مدل down insulation، ویژگی مقاومت در برابر آب را دارند و این مشکل را برطرف کرده‌اند‌.

کیسه خواب ویژه‌ی زنان و کودکان
کیسه خواب مخصوص زنان


این نوع از کیسه خواب به طور ویژه با توجه به آناتومی بدن زنان طراحی و ساخته شده‌اند. وقتی که آن‌ها را با مدل‌های استاندارد مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که مدل‌های زنانه کوتاه‌تر هستند و در قسمت شانه‌ها کمی باریک‌تر، در قسمت نشیمنگاه پهن‌تر و همچنین بخش بالاتنه و پاها حداکثر عایق بندی را دارا هستند‌.

کیسه خواب بچه‌گانه

همه‌ی ما به خواب بچه‌ها اهمیت می‌دهیم. برخی از مدل‌های کیسه خواب یک گیره یا مفصل در بخش تحتانی خود دارند که تشک‌چه را نگه می‌دارند، بنابراین کیسه و تشک‌چه و همچنین فرزندتان تا صبح کنار هم می‌مانند و از هم جدا نمی‌شوند! همچنین کیسه‌های بالش اجازه می‌دهند تا با قرار دادن ژاکت یا بالش سفری در آن یک تکیه‌گاه راحت برای قرار دادن سر فرزند دلبندتان روی آن ایجاد کنید. علاوه بر آن وجود جیب‌های خارجی بر روی کیسه این امکان را فراهم می‌کنند تا افراد جوان وسایلی همچون چراغ قوه‌، دستگاه‌های پخش mp3 و وسایل دیگر را نگهداری کنند تا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

ویژگی‌های اضافه شده به کیسه خواب
پوسته و تو دوزی کیسه خواب

پوسته‌ی بیرونی یک کیسه خواب معمولا جهت مقاومت بیشتر از نایلون ripstop یا پلی‌استر ساخته شده‌ است. تعداد زیادی از کیسه‌های synthetic-fill با پوششی از پارچه‌ی مقاوم در برابر آب(DWR) روکش می‌شوند. DWR باعث می‌شود تا قطرات آب به جای نفوذ درون کیسه بر روی آن به صورت قطره مانند لیز بخورند. از طرف دیگر تودوزی کیسه خواب با هدف بالابردن رطوبت بدن ایجاد شده است، پس در بخش داخلی DWR کاربردی ندارد.

کیسه خواب با روکشی مخصوص سر

اگر در نقاط سرد مستقر شوید به میزان قابل ملاحظه‌ای گرمای‌ بدنتان را از طریق سر از دست خواهید داد، از این رو بهتر است نیم‌نگاهی به کیسه‌های شبه مستطیلی(semirectangular) با روکش مخصوص سر بیاندازید. این روکش‌های کلاه‌مانند به نحوی ساخته شده‌اند تا از هدر رفت گرمای بدن از طریق سر جلوگیری کنند. ضمنا می‌توانید با قرار دادن پارچه یا لباس در آن یک بالش نسبتا راحت نیز داشته باشید.

جیب‌های اضافه

این جیب‌ها جهت نگهداری وسایل کوچکی همچون پخش‌کننده‌های موسیقی(mp3 پلیر)، ساعت یا لیوان کاربرد دارند و آن‌ها را در مواقع نیاز دم دست شما قرار می‌دهد.

جای مخصوص تشکچه

در برخی از کیسه‌ها قسمت عایق زیرین با یک بخش ویژه جهت متصل شدن به تشکچه جایگزین شده است. نتیجه این می‌شود که در نیمه‌های شب به هیچ وجه تشکچه زیر پایتان جابجا نمی‌شود!

جیب بالش

اغلب ما برای داشتن خوابی راحت حتما نیاز به یک بالش داریم. برخی از کیسه‌ها، با جیب بالش طراحی شده‌اند که این اجازه را به شما می‌دهند تا با چپاندن لباس‌های اضافه در آن برای خودتان یک بالش به نسبت راحت ایجاد کنید. البته می‌توانید به جای این کار یا از خانه بالشی کوچک به همراه بیاورید یا اینکه یک بالش سفری خریداری کنید که حملش نسبتا آسان است.

لوازم جانبی کیسه‌خواب
کیف حمل

خیلی از کیسه‌ها با خود یک کیف حمل هم به همراه دارند(گاهی اوقات به صورت جداگانه فروخته می‌شوند)، که حمل و نقل آن را آسان می‌کنند. کیف‌های حمل جدید یا تعویضی در حال حاضر علاوه بر ابعاد عرض و طول، بر اساس ظرفیت (لیتر) درجه‌بندی می‌شوند.

کیف‌ محافظ

اگر قرار است در طولانی مدت کیسه‌خواب را جایی نگه دارید که به آن آسیبی نرسد، می‌توانید آن را درجایی از گاراژ خانه‌تان آویزان کنید یا بهتر اینکه آزادانه آن را در کیف‌های محافظ نخی در یک گوشه از انبار نگه‌دارید. این کیف‌ها از ایجاد فشار دائمی بر روی بخش‌های عایق کیسه جلوگیری می‌کند، چرا که این فشار‌ها به مرور خواص عایق را از بین می‌برند.

آستری کیسه خواب

یک آستر کیسه‌خواب (که به صورت جداگانه به فروش می‌رسد) بین ۸ تا ۱۵ درجه فارنهایت به دمای کیسه‌خوابتان اضافه می‌کند. علاوه بر آن اگر جایی توقف کرده‌اید که هوا گرم است، می‌توانید با کنار گذاشتن کیسه‌خواب، تنها از همین آستر برای گرم نگه‌داشتن خود استفاده کنید‌.

 

از مقالات سایت دیدن فرمایید 

از لوازم کیسه خواب کبود اسپرت دیدن فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *