آموزشی

گذری بر تاریخچه شرکت اسکارپا از سال ۱۹۳۰ تا به امروز

تاریخچه برند اسکارپا

مرور تاریخچه شرکت اسکارپا به معنای سفر با آداب و رسوم ایتالیا در ۹۰ سال گذشته است. خانواده پاریسوتو با حساسیت های ویژه و نگاه جاه طلبانه همواره سعی داشتند تا ساخت کفش کوهنوردی را پیشرفت دهند، ساخت یک محصول مفید که نماد ایتالیا باشد و ارتباطی صمیمانه با کوهنوردان برقرار نماید.

آغاز و پیدایش برند اسکارپا

در حدود سال ۱۹۳۰ روپرت ادوارد سیسیل لی گینس یک تاجر انگلیسی – ایرلندی، شرکت کفش کوهنوردی اسکارپا S.C.A.R.P.A را تاسیس کرد که این نام مخفف کلمه Calzaturieri Assolani Riuniti Pedemontana Anonima ( انجمن تولیدکنندگان کفش از منطقه کوهستانی Asolo) است.

لی گینس علاوه بر برند اسکارپا کسب و کارهای دیگری همچون ساخت نوشیدنی و مالکیت زمین های منطقه اسولو رو نیز بر عهده داشته است، شاید برای شما جالب باشد که بدانید ایده درخشان در مورد ساخت کتابی مرجع حاوی مجموعه رکوردهای جهانی ( کتاب گینس امروزی ) نیز توسط لی گینس آغاز شده است.

سال ها بعد در سال ۱۹۳۸ ویسکونت از نوادگان خانواده گینس تصمیم گرفت با استعدادترین صنعتگران چرم را گرد هم آورد تا scarpa قدمی نو را در عرصه تولید کفش کوهنوردی آغاز کند.

شرکت اسکارپا در این سال ها تولید کفش های کوهنوردی را ادامه می داد تا در سال ۱۹۵۶ سه برادر از خانواده پاریسوتو شرکت جدید اسکارپا را به دست بگیرند. ماجراجویی جدید این سه برادر آسان نبود، با وجود بازار متراکم و وجود بدهی های فراوان، به لطف ۱۷ استاد کفاش و سرسختی های سه برادر پاریسوتو و کیفیت بی‌تردید محصولات scarpa، ظرف یک دهه کفش کوهنوردی اسکارپا شهرت زیادی به دست آورد.

کفش اسکارپا، پیدایش کیفیت جهانی

کیفیت کفش اسکارپا به تدریج در بازار های مختلف نمایان شد و در سال ۱۹۶۵ یک فرد ایتالیایی – آمریکایی از بوستون، کیفیت برتر محصولات scarpa را کشف کرد و افق دید این برند گسترده تر شد. این شروع، سبب اولین تولید عمده کفش اسکارپا برای بازار های آمریکای شمالی بود.

رفته رفته صادرات به کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا شکل گرفت، تولید سالانه از ۱۰۰۰۰ کفش به ۱۲۰۰۰۰ جفت و تعداد کارکنان از ۱۷ به ۵۰ نفر افزایش یافتند. این انقلاب و پیشرفت در اسکارپا، در کنار شکل گیری خطوط تولید کفش چرمی فنی، کفش کوه اسکارپا و کفش ارتفاع همراه بود. کفش های برند SCARPA® به دلیل استفاده از چرم نرم تر برای پیاده روی نیز مناسب بودند، زیره مناسب این کفش ها با دوختی ایده آل نیاز کوهنوردان را برآورده می کرد.

گذری بر تاریخچه شرکت اسکارپا

از دهه ۶۰ تا به امروز کفش اسکارپا به دلیل کیفیت بالای آن توسط نگهابانان جنگل های ایتالیا، تیم های نجات کوهستان، ارتش ایتالیا، آمریکا، فرانسه، اسپانیا و هند استفاده می شود. همچنین اسکارپا تامین کننده رسمی انجمن های ورزشی نیز می باشد.

در دهه هفتاد، تولیدات در بخش صادرات، به ۶۰ درصد سهم بازار از کل تولید SCARPA رسید و بخش‌های مختلف جهان، از اروپا تا قاره آمریکا و اقیانوسیه را لمس کرد و اسکارپا را به عنوان یک برند با کیفیت برتر معرفی کرد.

این سالها برای کوهنوردی و کوهنوردان در سراسر جهان، بیشتر برای کوهنوردان هیمالیا و همچنین برند اسکارپا سالهای باشکوهی بود، این شرکت به بازار های جدیدی در سوئیس، اتریش، فرانسه، اسپانیا، دانمارک، نروژ، سوئد، نیوزلند و ژاپن دست یافت.

با وجود سالهای رکود اقتصادی سنگین، بیکاری برای همه ۷۵ کارمند در اسکارپا یک امر ناشناخته بود.

در دهه هفتاد تولید اولین کفش کوهنوردی ورزشی ( sports climbing shoes )، کفش های پیاده روی رنگی با پارچه کوردورا و چرم جیر آغاز شد. مجموعه اسکارپا تولید کفش را به ۶۰ مدل افزایش داد، شروع تحقیقات برای طراحی یک کفش کوهنوردی مناسب در ارتفاعات بالا ( high altitude ) با کیفیت عالی و وزن بسیار سبک تر از کفش های چرمی در این سال ها آغاز شد، همچنین ایده درخشان استفاده از Pebax® ( یک کوپلیمر که برای ساخت رشته های تنیس استفاده میشد )، منجر به تولید اولین کفش پلاستیکی در ارتفاع بالا به نام “گرینتا” شد، که امروزه “وگا” نام گرفته است.

در این سال های با شکوه، همکاری فشرده با بهترین کوهنوردان در سراسر دنیا آغاز شد، اولین کمپین تبلیغاتی کفش اسکارپا به صورت تمام صفحه در مجله رسمی CAI ( انجمن آلپاین ایتالیا ) منتشر شد. در اواخر دهه هفتاد هم پروژه های جاه طلبانه اسکارپا به دلیل نوآوری و کیفیت بالای کفش های این شرکت را به شهرتی بین المللی تبدیل کرد. به طور مثال کفش اسکی آلپاین و ارتفاع بلند “گرینتا” توجه ورزشکاران را به عنوان محصولی منحصر به فرد و بی نظیر جلب کرد، این کفش توسط بسیاری از گروه های اکتشافی علمی و کوهنوردی هیمالیا ( ۱۴ peaks, all of Planet Earth 8000 ) و ارتش بسیاری از کشور های اروپایی و خارج از اروپا پذیرفته شد.

دهه هشتاد را می توان به عنوان سال های رشد و تکامل برند اسکارپا نامید، ورود به بازار های کشورهای ایسلند، لهستان، اسلوونی و هنگ کنگ شروع فعالیت های جدید اسکارپا بوده است.

سال های تحقیق و توسعه اسکارپا

روحیه کارآفرینی در اسکارپا کمک کرد تا مجموعه های جدیدی در کفش های های آلتیتود ( High Altitude )، کفش کوهستان، پیاده روی، اسکی و … اضافه شوند و به بازار پر تقاضای این سال ها پاسخ بدهند. به طور مثال کفش “Cinque Terre” که یک کفش فضای باز (outdoor and approach ) می باشد و هنوز هم در مجموعه اسکارپا وجود دارد، به عنوان اولین کفش پیاده روی سبک در سراسر جهان شناخته می شود. دلیل شهرت این کفش جایگزینی زیره کفش کوهنوردی و تغییر در ظاهر کفش می باشد.

این سال ها، سال های تحقیق و توسعه از نظر پارچه های جدید و فناوری های جدید تولید است. با ورود تکنولوژی گورتکس Gore Tex® به بازار اسکارپا اولین تولید کننده در سراسر جهان بود که از آن در کفش های خود استفاده کرده است، به وسیله گورتکس مدل های کوردورا Cordura® و چرم جیر خود را تقویت کرد و آستر و کفی کفش ها نیز بر اساس نیاز های مختلف محیطی طراحی شد.

یرزی کوکوچکا دومین مردی بود که هر چهارده قله هشت هزار متری جهان را که چهارتای آن صعود زمستانی بوده، صعود کرده است، وی این کار را بدون کمک و تنها سه ماه پس از تلاش موفق رینولد مسنر انجام داده است. جالب است بدانید یرزی از کفش وگای اسکارپا استفاده کرده است. دستاورد کوکوچکا و عملکرد کفش کوهنوردی اسکارپا در ارتفاع بالا قابل ستایش است، این رکورد برای مدت قابل توجهی شکست ناپذیر باقی ماند. این دلیل افتخار scarpa به کفش وگا می باشد که در پای مردان بزرگی همچون یرژی کوکوچکا، رناتو کازاروتو، ارهارد لورتان، تومو سسن، رومولو نوتاریس و .. بوده است.

این کوهنوردان و چالش های پیش روی آنها به اسکارپا کمک کرد تا به طور مداوم کیفیت خود را ارتقاء دهد، این نتیجه تلاش کوکوچا و کسانی است که در دهه نود از او تقلید کردند. از همین رو ENEA ( آژانس فناوری های جدید انرژی و محیط زیست ) کفش اسکارپا را برای دانشمندان مستقر در ایستگاه تحقیقات محیطی قطب جنوب درخواست کرد. به لطف استفاده نوآورانه از پارچه Pebax®، کفش “وگا” به مدت دو سال در ورودی دفتر مرکزی توتال در پاریس ( توتال در آن زمان ماک برند Pebax® بود ) به نمایش گذاشته شد. در سال ۲۰۰۰ نیز جایزه نوآوری Elf Atochem به SCARPA اهدا شد.

شما کوهنوردان و مشتریان عزیز می توانید برای خرید لوازم کوهنوردی در شهر تهران و تبریز به فروشگاه حضوری ما مراجعه نموده و از مشاوره متخصصین ما بهره مند شوید.

انقلاب واقعی در اسکارپا

۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹ انقلاب واقعی در اسکارپا

آنچه در این دوره در شرکت اسکارپا اتفاف افتاده، یک انقلاب واقعی بوده ، انقلابی که با معرفی و ترکیب مواد و فناوری پیشرفته و سازگار با محیط زیست و در نتیجه تحقیقات پیچیده تر به وجود آمده است.

بهره وری کسب و کار اسکارپا از تکنولوژی های نسل جدید، خوش بینی ها در بخش برندینگ و ایده های تازه و نوآورانه سبب شد تا اهداف نویی را برای دستیابی به همراه داشته باشد. این سالها صادرات جدید در فنلاند، یونان، جمهوری چک، اسلواکی، رومانی، کره، هند و تایوان به همراه سرمایه گذاری در تحقیق، توسعه و طراحی فن آوری های تولید پیشرفته همراه بوده است.

در این هنگامه تولید کفش اسکارپا مدل ladakh آغاز شد و موفقیت فوق العاده ای را در بازار کسب کرد، تولید این کفش حتی امروزه نیز حفظ شده است. همچنین شاهد احیای کوهنوردی اسکی با اختراع کفش اسکارپا مدل ترمیناتور ( Terminator boot ) و تله مارک ( Telemark ) هستیم که به ثبت اختراع جهانی نیز منجر شد. در سال ۱۹۹۲ شرکت جهانی scarpa به یک شرکت سهامی تبدیل شد، رشد بیش از پیش با سرمایه گذاری و تقویت برند اسکارپا، با تبلیغات از طریق کاتالوگ، بسته بندی و .. هماهنگ شد.

در سال ۱۹۹۳ کفش اسکی اسکارپا مدل دنالی ( denali ) ساخته شد، یک موفقیت چشمگیر در بازار با باز شدن درب های سرمایه گذاری جدید. در این سال ها افراد زیادی در موفقیت برند scarpa نقش داشته اند که یکی از آنها رومولو نوتاریس مشاور فنی و توزیع کننده محصولات این برند بوده است.

در سال ۱۹۹۶ دفاتر و ستادهای عملیاتی جدید افتتاح شد، مساحت ساختمان اسکارپا از ۲۵۰۰ متر مربع به ۶۰۰۰ متر افزایش یافت، این گسترش یعنی یک رویداد تاریخی و حیاتی در راستای رشد برند اسکارپا در کنار ایجاد چالش های جدید. سال ۱۹۹۷ بخش های دیگری همچون مرکز جلسات چندرسانه ای، انبار و … به ساختمان اصلی اضافه شدند.

محصولات پرفروش اسکارپا

اسکارپا در سال ۲۰۰۰ و ورود به هزاره سوم

سال ۲۰۰۰ شروع چالش های جهانی شدن برای اسکارپا بود، این ایام، سالهای پیچیده در رقابت بین المللی با سایر برندها و تغییر مداوم رفتارهای خرید مشتری است.

اعتماد مصرف کننده به کیفیت مطلق محصولات SCARPA® قابل خیانت نیست. بدون شک، ۸۰ درصد تولید کفش اسکارپا از ایتالیا می آید زیرا هیچ کس در جهان نمی تواند با استانداردهای بالا و دقیق SCARPA برابری کند. در این برهه شرکت با ۱۶۵ کارمند و ۱۰۰ همکار خارجی، ۸۰ درصد سهم بازار در ۱۴۵ مدل کفش کوهنوردی اسکارپا را در دست گرفته است.

کفش های مختلفی نیز وارد بازار شد که می توان به مدل zen که یک کفش اپروچ ( Approach ) می باشد اشاره کرد، همچنین چندمین چرخش SCARPA® در دنیای کوهنوردی متعلق به این سال هاست: تولید سری کفش های خانواده فانتوم ( Phantom ) که با مدل Lite شناخته می شود، بازار جدیدی را برای کفش های اسکارپا باز کرد.

سال ۲۰۰۵ و در ماه سپتامبر دفتر اسکارپا در آمریکای شمالی ( Boulder, Colorado ) تاسیس شد، این سرمایه گذاری با هدف مدیریت مستقیم بر بحث بازاریابی، فروش استراتژیک و رشد مجموعه با خیال پردازی های بلند پروازانه تحت هدایت شخص آندریا به عنوان رئیس اجرایی اسکارپا انجام شده است.

سال ۲۰۰۶ نقطه عطف در صخره نوردی بود، خط تولید جدید و پیشرفته با تکنولوژی های روز با همکاری هاینز ماریاچر ( Heinz Mariacher ) کوهنورد و صخره نورد پر انرژی با ۲۰ سال تجربه در تحقیق و توسعه کفش های کوهنوردی، آغاز به کار کرد. سیستم XTension™ در این دوره معرفی شد که توسط اسکارپا برای تحول در عملکرد، حفاظت، قدرت، دقت، محکم بودن و ایمنی بالا تضمین می شده است. در این خط تولید ۱۸ مدل کفش صخره اسکارپا برای هر تکنیک، هر سبک، هر شیب و هر تجربه وارد بازار جهانی شد.

رسیدیم به سال ۲۰۰۸، زمان جشن گرفتن با مخاطبان اسکارپا در سراسر جهان، این سال هفتادمین سالگرد تاسیس این برند است و زمان آن فرا رسید که با تمامی همکاران، شرکاء، توزیع کنندگان، مشتریان، ورزشکاران، کارمندان، دوستان و کسانی که به هدایت scarpa کمک کرده اند جشن گرفته شود و تمامی جوایز بین المللی که محصولات اسکارپا در طول این ۷۰ سال گرفته اند را تقدیم به آنها کنند.

۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، بین هفتاد تا هشتاد سالگی برند اسکارپا، توانایی این شرکت که تا به امروز در تولید کفش کوهنوردی بود، بیش از پیش در اختیار اسکی بازان قرار گرفت. ساخت کفش alien 1.0 در سال ۲۰۱۲، نشان دهنده تمام تجربیات، دانش و بهترین فناوری های موجود و به روز بود.

در هشتاد سالگی با نگاه به روزی که اسکارپا در شهر آسولو، شهری با صد افق شروع به کار کرد، این برند متوجه شد که باید با شجاعت و اراده نوآوری کند. برای اسکارپا هیچ چیز دور نیست، در ۸۰ سالگی مجموعه zero 8 به صورت نسخه محدود تولید شد. f80 نیز همانند نسخه zero 8 که یک کفش اسکی است در رنگ قرمز و با لوگوی تاریخی اسکارپا قادر شد تا زیباترین احساسات گذشته را با فناوری روز ترکیب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *