آموزشی

انتخاب پانچو و کاربردهای این پوشاک کوهنوردی

انتخاب پانچو و کاربردهای این پوشاک کوهنوردی

انتخاب پانچو

پانچو پوشش محبوب طبیعت گردها و کوهنوردانی است که قدم زدن زیر باران را به نشستن در خانه و تماشای باران از پشت شیشه بخار گرفته ترجیح می دهند. برای کوهنوردان و طبیعت گردان خیس نشدن و خشک ماندن لباس ها امری بسیار ضروری است، چرا که خیس شدن لباس ها اگر با کاهش دمای هوا و وزش باد همراه شود، منجر به تشکیل مثلت مرگ (سرما- رطوبت- باد) شده و می تواند خطر هایپوترمی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.انتخاب پانچو و کاربردهای این پوشاک کوهنوردی

عده ای از طبیعت گردان اما ادامه مسیر در زیرباران را دوست دارند و یا گاهی برای اینکه زودتر به کمپ اصلی برسند، مجبورند در زیر باران به مسیر خود ادامه دهند.
پانچو پوششی سبک و کاملا ضد آب است که در مواقع ضروری کوهنوردان و طبیعت گردها را از خیس شدن و عواقب بعدی آن محفوظ می دارد. در واقع پانچو از مهمترین ملزومات طبیعت گردها است. این پوشش به محض شروع بارندگی بر روی لباسها و حتی کوله پشتی پوشیده می شود و تمام سطح بدن را می پوشاند و مانع خیس شدن آن ها می شود.

در انتخاب پانچو حتما باید به گشاد بودن آن توجه داشت. پانچو مناسب باید به اندازه کافی گشاد باشد تا هوا در زیر آن کاملا جریان داشته باشد و از تعریق جلوگیری کند. در انتخاب پانچو بهتر است نوعی را انتخاب کنیم که با وجود بلند و گشاد بودن، دستان ما کمی از آن بیرون باشد تا در صورت نیاز به راحتی بتوانیم دستان خود را حرکت داده و یا به زیپ لباسهای زیر پانچو دسترسی داشته باشیم.
در انتخاب پانچو باید به رنگ آن نیز توجه کرد. انتخاب رنگ پانچو علاوه بر سلیقه ما، می تواند دلایل محیطی هم داشته باشد. اگر در برنامه های بازدید از حیات وحش شرکت کرده اید، بهتر است پانچو شما رنگی سازگار با طبیعت داشته باشد و رنگ آن آرامش حیوانات ساکن در منطقه را بهم نزند. اما برای طبیعت گردها انتخاب رنگهای شاد و روشن گزینه مناسب تری است چرا که در صورت گم شدن، این رنگ ها در میان رنگهای طبیعت، به راحتی قابل شناسایی است و می تواند تا حدود زیادی مانع گم شدن افراد شود.
پانچو ها در سایزهای مختلفی تولید می شوند. حتی انواعی برای کودکان نیز وجود دارد. پس با خیال راحت برای سفرهای طبیعت گردی خانوادگی خود برنامه ریزی کنید و برای فرزندانتان پانچو مناسب را تهیه کنید. بعضی از پانچوها یکبار مصرف هستند ولی بهتر است از پانچوهایی استفاده کنید که قابلیت شستشو و استفاده و مجدد را داشته باشد.
پانچوی کوهنوردی، موارد استفاده بسیار زیادی دارد و تنها برای محفوظ ماندن در مقابل باران و رطوبت استفاده نمی شود. در واقع به همراه داشتن یک پانچو علی رغم وزن بسیار کم آن گاهی می تواند به بقاء جان افراد کمک کرده و آن ها را از خطر مرگ نجات دهد. از طرف دیگر، کوهنوردان و طبیعت گردها همیشه با مشکل بار اضافه و حجم زیاد وسایل مواجه هستند. استفاده صحیح از این پوشش در بسیاری موارد می تواند کوهنوردان را از حمل بار اضافه نجات داده و کارایی بسیاری برای آنها داشته باشد.
موارد استفاده از پانچو در شرایط اضطراری
پانچو یکی از تجیهزات کاربردی، کم حجم و ارزان قیمت کوهنوردی است که می تواند کاربردهای فراوانی برای طبیعت گردها و کوهنوردان داشته باشد. در ادامه به موارد مختلف استفاده از پانچو می پردازیم.انتخاب پانچو و کاربردهای این پوشاک کوهنوردی

چادر و پناهگاه

از پانچو می توان در مواقع ضروری به عنوان یک پناهگاه موقت یا چادر استفاده کرد. ضد آب بودن بدنه آن می تواند در موقع بارندگی برای ساخت یک پناهگاه سریع مناسب بوده. برای این کار کافیست آنرا روی یک چوب درخت یا باتوم خود پهن کنید و و طرفین آن را با استفاده از چند میخ چادر و قطعه ای بند و یا با استفاده از چند قطعه سنگ محکم کنید.

زیرانداز

در صورت خشک بودن هوا و در مناطق گرم می توانید به هنگام استراحت از پانچوی خود به عنوان زیرانداز استفاده کنید. در مکانهای خیس نیز استفاده از پانچو به عنوان زیرانداز بهترین گزینه است. این پوشش ضد آب شما و وسایلتان را از خیس شدن محفوظ نگه می دارد.

کیسه خواب

در مواقع ضروری پانچو می تواند به عنوان کیسه خواب عمل کند. خیلی مهم است که کوهنوردان به هنگام استراحت، بدن خود را گرم و خشک نگه دارند. در مواقع نیاز و در صورت نبودن کیسه خواب و یا خیس شدن آن می توان با قرار دادن پتو داخل پانچو و پیچیدن آن دور بدن و خوابیدن در لابه لای برگ درختان یا گیاهان، یک کیسه خواب گرم و مناسب درست کرد و از شر سرما و رطوبت در امان ماند.

کیسه حمل آب/ جمع آوی آب

استفاده از پانچو گزینه مناسبی برای حمل آب است. با درست کردن یک مشک بوسیله پانچو در موارد ضروری می توان آب مورد نیاز را به کمپ و محل استراحت منتقل کرد. در مواقع بارندگی نیز با استفاده از پانچو و یک طنابچه انفرادی می توان آب باران را جمع آوری کرد. همچنین از پانچو برای جمع آوری برف و ذوب کردن آن نیز می توان استفاده کرد.
خشک نگه داشتن زخم در صورتیکه قسمتی از بدن شما زخمی شده باشد، بهتر است برای ترمیم آن محل زخم را خشک نگه داشت. برای این منظور می توان قسمتی از پانچو را برید و آن را روی پانسمان قرار دارد و به این ترتیب سطح پانسمان را از رطوبت محفوظ داشت.

انبار غذا

در صورتیکه محفظه و یا چادری مخصوص برای نگهداری مواد غذایی خود ندارید، و یا ممکن است مواد غذایی شما در معرض گزند حیوانات قرار بگیرد، می توانید از پانچو به عنوان انبار مواد غذایی استفاده کنید. برای این منظور کافی است مواد غذایی را داخل آن قرار دهید و آن را بالای درختی آویزان کنید تا هم از خیس شدن محفوظ بماند و هم از حمله حیوانات گرسنه.
حفاظت در برابر باد در صورت وزش باد شدید به راحتی می توان با استفاده از یک طناچه انفرادی یا مقداری طناب معمولی و پهن کردن پانچو روی آن، در فضای بین دو درخت یک پانل ضد باد درست کرد و از آن برای روشن کردن آتش، و استراحت استفاده کرد.
علامتگذاری استفاده از پانچو به خصوص اگر رنگ آن روشن باشد، در مواقع گم شدن بسیار کاربردی است.
در صورت گم شدن می توانید با درست کردن نوارهای کوچک از آن و گره زدن به درختان و گیاهانی که در مسیر حرکت قرار دارند، جهت حرکت را برای تیم امداد و نجات مشخص کنید.

انتخاب پانچو و کاربردهای این پوشاک کوهنورد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *