آموزشی

انتخاب کوله پشتی

انتخاب کوله پشتی

خرید کوله کوهنوردی، مانند خرید سایر لوازم آن، نیاز به صبر، حوصله و اطلاعات پایه دارد. می توانید در مراجعه به فروشگاه های معتبر از مشاوره فروشندگان نیز بهره مند شوید، اما پیشنهاد ما به شما این است که قبل از اینکار ویژگی هایی را که در ادامه به شما معرفی می کنیم، مد نظر قرار داده و در انتخاب خود به کار ببندید.

برای خرید یک کوله پشتی مناسب برای کوهنوردی، باید سه فاکتور را مد نظر داشت:

  • لیتر و یا ظرفیت کوله پشتی، که بستگی به مدت زمان سفر شما و میزان بار شما دارد.
  • تناسب کوله پشتی با بدن شما که بستگی مستقیم به سایز بدن و جنسیت شما دارد.
  • نوع فعالیت یا برنامه

در ادامه به بررسی هر یک از این مسائل می پردازیم:

ظرفیت کوله پشتی

برای انتخاب یک کوله پشتی اولین نکته مهم، ظرفیت آن است که بر اساس لیتر بیان می شود و میزان وسایلی را که می توانید همراه ببرید تعیین می کند. بسته به این که چه مدت در سفر هستید و به چه میزان وسایلی احتیاج دارید می توانید یکی از انواع زیر را انتخاب نمایید:

کوله پشتی تعطیلات آخر هفته

این نوع کوله پشتی مناسب کوله گردی های کوتاه مدت است که حدود ۱ تا ۳ شب طول می کشد. حجم وسایلی که درون این کوله پشتی جای می گیرد حداقل ۳۰ و حداکثر ۵۰ لیتر می باشد و می تواند نیاز شما را در این مدت کوتاه بر طرف نماید. شاید این میزان حجم، کم به نظر برسد اما اگر نظم و انضباط خوبی در جمع آوری وسایل سفر و همچنین برنامه ریزی دقیقی داشته باشید می توانید تمام وسایل مورد نیاز خود را در آن بگنجانید.
این کوله پشتی را به تازه واردان کوله گردی پیشنهاد می کنیم چرا که هنوز برای مسافت های طولانی آماده نیستند و وزن کوله پشتی تاثیر به سزایی در سرعت حرکت آنها دارد.

کوله پشتی چند روزه

اگر بین ۳ تا ۵ روز را برای سفرتان در نظر گرفته اید و وسایلتان کمی بیشتر شده، می توانید از کوله های چند روزه با ظرفیت ۵۰ تا ۸۰ لیتر استفاده کنید. کوله چند روزه پرفروش ترین نوع کوله پشتی در دنیاست چرا که مناسب ترین حجم را در میان کوله پشتی ها دارد. حجم این کوله پشتی برای سفرهای روزانه، تورهای اسکی، شب مانی در طبیعت و بسیاری از انواع دیگر سفر نیز مناسب می باشند و به عبارتی چندین کاربرد دارند.

علاوه بر این ویژگی ها، این نوع کوله، بهترین گزینه برای استفاده در فصول گرم سال نیز می باشد و می توانید برای سفرهایتان به راحتی از آن استفاده کنید.

کوله پشتی های سفرهای طولانی

کوله پشتی های سفرهای طولانی به کوله پشتی هایی گفته می شود که بیش از ۷۰لیتر گنجایش دارند و مخصوص سفرهای بیش از ۵ روز طراحی شده اند.

خصوصیات کوله پشتی

هر کوله پشتی برای کار خاصی طراحی شده است و دارای ویژگی هایی می باشد که باید به آنها توجه کنید:

اسکلت کوله پشتی

اسکلت، آن بخش از کوله پشتی است که به صاف ماندن پشت و قرارگیری کمر و ستون فقرات در بهترین حالت کمک می کند و خستگی ناشی از حمل بار را کاهش می دهد. کوله پشتی ها از نظر نوع اسکلت به انواع زیر تقسیم می شوند:

کوله پشتی هایی با اسکلت داخلی

به هنگام خرید کوله کوهنوردی دقت داشته باشید که اسکلت داخلی باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا در ناهمواری ها و مسیرهای پرشیب، حالت مناسب بدن را حفظ کند. در برخی از انواع کوله پشتی ها این قسمت مجهز به تکنولوژی خاصی است که می تواند فشار بار را از کمر به ران فرد منتقل کند.

کوله پشتی هایی با اسکلت بیرونی

در این نوع کوله پشتی اسکلت به صورت قاب یا چهارچوبی بر روی کوله پشتی دیده می شود که ثبات بیشتری نسبت به مدل اسکلت درونی دارد. کوله پشتی های دارای اسکلت بیرونی وقی به کار شما می آیند که مجبور به حمل یک وسیله غیر معمول همچون کایاک، اسکی و… هستید و یا به دلایل خاص باید بار زیادی را با خود حمل کنید. علاوه بر این این نوع کوله پشتی ها به دلیل آنکه فضایی خالی را بین سطح کوله پشتی و پشت شما ایجاد می کنند تهویه ای مناسب دارند و از تعریق شما جلوگیری می کنند.

کوله پشتی های بدون اسکلت

کوله پشتی های بدون اسکلت بسیار سبک تر از انواع دیگر هستند و برای پیاده روی های کوتاه مدت و سریع مورد استفاده قرار می گیرند. به یاد داشته باشید این نوع کوله پشتی ها گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی مدت و حمل بار سگین نیستند و به ستون فقرات شما آسیب می زنند.

 تهویه کوله پشتی

در قسمت هایی از کوله پشتی همچون بندها و قسمت پشتی که کمترین فاصله را با بدن شما دارند، باید از پارچه های توری شکلی استفاده شود که جریان هوا را از خود عبور می دهند و از خیس شدن در اثر تعریق جلوگیری می کنند. این ویژگی در کوله پشتی های با اسکلت داخلی و کوله پشتی های بدون اسکلت بیشتر مورد توجه قرار می گیرد چرا که به دلیل شکل طراحی تهویه ای برای آنان در نظر گرفته نشده است.

دسترسی به لوازم در کوله کوهنوردی

یک کوله پشتی، وقتی مفید است که در تمام طول سفر بتوانید بدون خالی کردن آن، به تمامی وسایل خود در قسمت های زیرین، میانی و بالایی دسترسی داشته باشید. برای این منظور کوله پشتی های استاندارد یک دهانه بزرگ زیپ دار در بالا دارند که دسترسی به وسایل را ممکن می کند و به وسیله زیپ های پهلویی امکان استفاده از وسایل میانی را برای شما فراهم می آورد. توجه داشته باشید که جیب های کوچک و بزرگ عامل مهمی در انتخاب کوله پشتی هستند چرا که می توانند به تقسیم بندی وسایل شما کمک کنند و وسایل ضروری تر را در خود جای دهند. به یاد داشته باشید که شما نمی توانید در طول روز برای دسترسی به اقلام ضروری دائما کوله پشتی خود را بر زمین بگذارید و وسایل خود را زیر و رو کنید.

جیب های کوله پشتی

در کوله پشتی ها جیب های مختلفی تعبیه شده اند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند:

جیب های انعطاف پذیر این جیب ها در طرفین و وسط کوله پشتی قرار دارند و کاملا صاف هستند اما به دلیل خاصیت کششی که دارند به هنگام قرار گیری وسایل در آنها کاملا شکل وسایل را به خود می گیرند. از این جیب ها برا نگه داشتن بطری های آب و وسایل نرم و غیر تیز استفاده می شود.

جیب های کمری : این جیب ها بر روی کمربند کوله پشتی تعبیه شده اند و کاملا در دسترس شما قرار دارند. جیب های کمری بهترین مکان برای نگهداری تنقلات، گوشی تلفن همراه و جی پی اس که مدام با آنها سرو کار دارید، می باشند.

جیب بیلچه این جیب به صورت پیش فرض برای جاسازی بیلچه در نظر گرفته شده و به همین سبب به جیب بیلچه شهرت دارد، اما امروزه برای نگهداری اقلام سبک وزن همچون نقشه، ژاکت نازک و… از آن استفاده می شود.  این قسمت از کوله پشتی در جلوی آن قرار دارد و معمولا توسط یک سگک به بدنه کوله پشتی متصل می شود.

جیب بیرونی :این جیب همانند جیب بیلچه است اما اندازه کوچکتری دارد و برای وسایل کم حجم تر از آن استفاده می شود. تعدا این جیب می تواند بیش از یک عدد باشد.

کیف جداگانه کوله کوهنوردی

برخی کوله پشتی ها دارای یک کیف کوچک در بالای خود هستند که قابلیت جداسازی از بدنه کوله پشتی را دارند. این کیف دارای مزایای زیر است:

زمانی که می خواهید وسایل بیشتری را همراه خود ببرید می توانید از این کیف استفاده کنید.
هنگامی که وسایل شما کم است، با جداسازی این کیف از وزن کوله چشتی خود می کاهید.
این کیف می تواند نقش یک کیف کمری را هم برای شما بازی کند.

محفظه کیسه خواب

این قسمت از کوله پشتی برای نگهداری کیسه خواب ایجاد شده است و به شما این اجازه را می دهد که به جای حمل کیسه خواب در یک ساک جداگانه، آن را در کوله پشتی خود جای دهید و دستتان را آزاد بگذارید. همچنین می توانید برای نگهداری سایر اقلام دیگر نیز از این محفظه استفاده کنید.

بالشتک کوله پشتی کوهنوردی

در قسمت پشت کوله پشتی و در بخش پایینی و بالایی آن باید یک برجستگی به شکل بالشتک وجود داشته باشد تا هم از فشار وارد شده بر کمر کاسته شود و هم هوا بتواند در پشت شما جریان یابد.

نقاط اتصال

اگر از آن دسته افرادی هستید که به هنگام کوله گردی ابزارهای جانبی متعددی همچون تبر یخ شکن، عصا کوهنوردی و … را حمل می کنید باید بدنه کوله پشتی شما مجهز به نقاطی برای آویزان کردن این ابزار باشد.

در مورد نقاط اتصال باید به این نکات نیز توجه داشته باشید:
نقاط اتصال باید مجهز به حلقه تقویتی باشند تا دچار پارگی نشوند. این حلقه ها شبیه همان حلقه هایی هستند که در محل بند کفش نیز وجود دارند.
حلقه اتصال ابزار در کمربند کوله پشتی یا در قسمت پایینی آن باشد تا به راحتی بتوانید وسایل مورد نیاز خود را از آنها آویزان کنید.

پوشش ضد آب کوله کوهنوردی

کوله پشتی شما باید مجهز به پوشش ضد آب باشد تا در صورت بارندگی بتوانید وسایل خود را از رطوبت حفظ نمایید. این پوشش می تواند در برابر باد نیز از کوله شما محافظت کند و آسیب ها را به حداقل برساند. در صورتی که کوله شما این پوشش نداشته باشد مجبور خواهید بود تمام وسایل درون آن را با یک پوشش ضد آب بپوشانید. در این صورت شاید بتوانید از خیس شدن وسایلتان جلوگیری کنید اما کوله پشتی خیس، شما را مجبور به حمل وزن بیشتری خواهد کرد که از سرعت شما می کاهد.

مخزن آب کوله پشتی

این قسمت از کوله پشتی معمولا به صورت جداگانه فروخته می شود اما در فضای داخلی آن جای می گیرد. مخزن آب و یا همان کمل بک کوهنوردی معمولا به شکل یک آستر دولایه است که امکان تصفیه آب را فراهم می کند و  دارای شلنگ های باریکی برای خروج آب می باشد.

بند شانه در کوله کوهنوردی

بند شانه نواری است که بر روی شانه شما قرار می گیرد و امکان حمل کوله پشتی را برای شما میسر می کند. این بند باید به گونه ای باشد که:

  • زاویه ای ۴۵ درجه را با کوله پشتی شما تشکیل دهد.
  • کوله پشتی را در حالتی محکم و ثابت نگه دارد اما سفت نباشد و به شانه شما فشار وارد نکند.
  • عدم توجه به هر یک از این نکات باعث می شود که کمر شما به دلیل تحمل فشار بار دچار مشکل شود پس آنها را جدی بگیرید.

بند سینه

این قسمت از کوله پشتی به ثابت نگه داشتن آن کمک می کند و به ویژه در مسیرهای پرشیب و کوهستانی، تعادل شما را حفظ می نماید. سینه بند باعث می شود که فشار وزن کوله به بهترین حالت ممکن تقسیم شود و از بروز مشکلات برای بدن شما جلوگیری می کند.

کمربند

به یاد داشته باشید که ۸۰ درصد وزن کوله پشتی باید بر روی مفصل ران متمرکز شود تا کمر شما حداقل فشار را بر روی خود احساس کند. به این منظور کوله پشتی ها دارای کمربند هستند که نقش مهمی در تقسیم مناسب وزن بر روی بدن شما دارد و فضای مناسبی را برای اتصال کیف های کمری برای شما ایجاد می کند.

تناسب کوله پشتی با بدن شما

کوله پشتی انتخابی شما باید با ویژگی های بدنی شما تناسب داشته باشد تا مشکلی برای سلامتی شما به وجود نیاید. به این منظور بررسی موارد زیر ضروری به نظر می رسد:

جنسیت

از عوامل موثر در انتخاب کوله پشتی کوهنوردی، جنسیت کوهنورد و یا طبیعتگرد می باشد. البته این فاکتور به نسبت فاکتور های قبل که توضیح داده شد اهمیت کمتری دارد ولی توجه به این فاکتور نیز می تواند کوهنوردی و طبیعت گردی را برای شما تسهیل کند. آناتومی بدن بانوان، به ویژه در قسمت لگن، تفاوت های زیادی با آناتومی بدن آقایان دارد. خانم ها معمولا استخوان بندی ریز تری به نسبت آقایان دارند و کوله پشتی هایی برای آنها مناسب می باشد که فاصله بند های کوله از هم کمتر بوده و کمر بند آن نیز باریک تر و با قوس کمتر باشد تا بتواند وزن کوله پشتی کوهنوردی را بهتر بین بخش های مختلف ستون فقرات، به ویژه در ناحیه لگن پخش کند. البته آقایانی که از نظر فیزیک بدنی کوچک هستند هم می توانند از این نوع کوله ها استفاده کنند.
کمپانی های مختلف معمولا برای شناخته شدن نوع کوله کوهنوردی ، در کوله های بانوان از اسامی مثل Lady, Women, SL و یا تصاویر و وسایلی مانند گل داوودی استفاده می کنند.

طول نیم تنه

برخی به اشتباه برای انتخاب کوله پشتی طول قد خود را در نظر می گیرند اما این نظریه کاملا اشتباه است. اندازه کوله پشتی مناسب شما باید با طول نیم تنه شما تناسب داشته باشد تا کمترین فشار را به ستون فقرات شما وارد کند. برخی از انواع کوله پشتی ها به گونه ای طراحی شده اند که ارتفاع آنها قابل تنظیم می باشد؛ شاید این ویژگی بسیار مناسب به نظر برسد اما بر وزن کوله پشتی شما می افزاید.

 

امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید، توجه نمایید که تمامی موارد ذکر شده می تواند در قیمت کوله کوهنوردی تاثیر گذار باشد، شما می توانید با مراجعه حضوری به فروشگاه و یا مشاوره با بخش فروش کبود اسپرت، نسبت به خرید آنلاین کوله مورد نظر خود اقدام نمایید.

انتخاب کوله پشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *