آموزشی

بخار گرفتگی و اقدامات لازم جهت مصون ماندن از آسیب های آن

بخار گرفتگی و اقدامات لازم جهت مصون ماندن از آسیب های آن

در این مقاله، در صدد هستیم به چند نمونه از بخار گرفتگی در تجهیزات مختلف و راه های کاهش اثرات آن، اشاره می­‌کنیم. خیس شدن تجهیزات به معنی تخریب برخی لوازم و امکان بوجود آمدن کپک و قارچ است.بخار گرفتگی و اقدامات لازم جهت مصون ماندن از آسیب های آن

بخار گرفتگی داخل چادر، به دو دلیل زیر حاصل می شود:

 رطوبت هوا بدلیل افت دما و رسیدن به نقطه شبنم، از بخار به مایع تبدیل می­شود. شبنم بر روی لبه علف های بیرون از چادر و همچنین سطح داخلی پوشش چادر شما تشکیل می­شود.
رطوبت حاصل از باز دم یا خشک شدن لباس ها در داخل چادر به سطح نسبتأ سرد پوشش چادر برخورد کرده و بخار گرفتگی تشکیل می­ شود.

برای مصون ماندن از بخارگرفتگی چادر چه باید کرد؟ 

چادر خود را در مسیر باد قرار داده و دریچه ها را باز کنید تا در کل طول شب هوا تا حد ممکن از چند جهت در چادر جریان داشته باشد. این کار مخصوصأ برای چادر های یک لایه بسیار مهم است چون در این چادر ها هر گونه بخار گرفتگی که ایجاد شود (بجای اینکه مثل حالتی که در چادرهای دو لایه بوجود می­آید، قطرات از روی دیواره بسمت پایین بروند) بصورت قطرات آب بر روی کسانی که در چادر خوابیده اند چکه خواهد کرد.

صبح قبل از اینکه چادر خود را جمع کرده و در کوله پشتی خود بگذارید، آن را تا جای ممکن با تکان دادن دیواره ها و پهن کردن سایه بان بر روی شاخه درختان خشک کنید. اگر چادر و سایه بان به سادگی از هم جدا می­شوند در طول روز آن ها را در کیف های جداگانه ای بسته بندی کنید (سایه بان احتمالأ بیشتر از چادر رطوبت دارد). در غیر اینصورت وقتی شب چادر خود را باز ­کنید ممکن است داخل آن خیس باشد.

 بخارگرفتگی روی سطح داخلی کیسه خواب

در هوای کمی سرد، با برخورد بخار رطوبت متصاعد شده از فردی که داخل کیسه خواب است به سطح داخلی نسبتأ سرد کیسه خواب، بخار گرفتگی تشکیل می­شود. این ادعا که “جنس رویه کیسه خواب آنقدر تنفس پذیر است که مانع تشکیل بخار گرفتگی می­شود” نیز فقط یک اغراق تبلیغاتی است.

در هوای خیلی سرد، بخار گرفتگی یخ می­زند و وقتی این اتفاق بیافتد، از بین بردن رطوبت کیسه خواب بدون قرار دادن آن در معرض هوای گرم، بسیار مشکل خواهد بود. در ضمن نفوذ رطوبت به عایق کیسه خواب (مخصوصأ پَر، حتی اگر آبگریز شده باشد) حجم و مقدار پُر کنندگی آن را کم خواهد کرد.

برای مصون ماندن از بخارگرفتگی روی سطح داخلی کیسه خواب چه باید کرد؟

صبح کیسه خواب خود را در معرض هوای آزاد بگذارید.

بخارگرفتگی روی سطح داخلی زیر انداز

در زیر انداز با دمیدن باد شود، بخار گرفتگی تشکیل می­شود. در این حالت بخار رطوبتِ هوایی که از دهان فرد خارج می­شود به رویه زیر انداز برخورد کرده و باعث تشکیل بخار گرفتگی می­شود. مدل هایی که برای باد شدن نیازمند این هستند که بارها در آن ها دمیده شود، مقدار زیادی بخار گرفتگی در خود خواهند داشت که به مرور زمان باعث تضعیف لایه ضد باد می­شود. اغلب اوقات همین مشکل باعث خراب شدن برخی مدل های زیر انداز می­شود.

برای مصون ماندن از بخارگرفتگی روی سطح داخلی زیر انداز چه باید کرد؟

تا زمانی که امکان استفاده از تلمبه را نداشتید زیر انداز بادی نخرید. استفاده از تلمبه مقدار رطوبت وارد شده به زیر انداز را تا حد چشمگیری کاهش می­دهد.
می­توانید از زیر انداز های بادی شرکت سی تو سامیت با تکنولوژی سلول های ارتجاعی استفاده کنید. در این زیر انداز ها تکنولوژی لمینت در مقابل تاثیرات بخار گرفتگی بسیار مقاوم بوده و برای تمام مدل های آن
ی­توان از تلمبه استفاده کرد. زمانی که از زیر انداز (یا بالش) خود استفاده نمی­کنید آن را بصورت رول نشده و با دریچه هوای باز نگهداری کنید.

بخارگرفتگی در سطح زیرین زیر انداز

از آنجا که سطح زیرین زیر انداز با سطح سرد کف چادر تماس دارد امکان بخار گرفتگی این بخش، حتی اگر رویه زیر انداز خشک باشد، وجود دارد. اگر زیر انداز را چند روز بصورت رول فشرده رها کنید، با وجود محیط مرطوب داخل آن، می­توان گفت شما شرایط را برای رشد قارچ ها در سطح زیر انداز کاملأ فراهم کرده اید.

برای مصون ماندن از بخارگرفتگی در سطح زیرین زیرانداز چه باید کرد؟

صبح قبل از بسته بندی، زیر انداز و کیسه خواب را خشک کنید.
کیسه خواب و زیر انداز خود را در یک درای بگ نگذارید چون شب، وقتی که می­خواهید دوباره از آن ها استفاده کنید، هر دو مرطوب خواهند بود.

بخار گرفتگی داخل کیف های ضد آب

هنگامی که درب غیر قابل نفوذ درای بگ و کیف های ضد آب بسته می­شود بخار رطوبت موجود در هوا در آن ها محبوس می­شود. حال اگر از کیف یا درای بگ در قایق سواری و شرایط مشابه استفاده شود، دمای پایین تر آب اغلب اوقات باعث تبدیل رطوبت به بخار گرفتگی می­شود.

برای مصون ماندن از بخارگرفتگی داخل کیف های ضد آب چه باید کرد؟

اگر لوازم الکترونیکی در کیف یا درای بگ خود می­گذارید، ابتدا یک بسته سیلیکاژل (رطوبت گیر) داخل محفظه بگذارید. سیلیکاژل بخار رطوبت را قبل از اینکه تبدیل به بخار گرفتگی شود، جذب می‌کند. تمام تجهیزات اوت دور باید به محض برگشتن به خانه، یا رسیدن به نقطه ای که قرار است برای چند روز آنجا باشید، کاملأ خشک شوند. وقتی می­خواهید تجهیزات خود را برای مدت طولانی در انبار بگذارید باید آن ها را در محفظه های دارای تهویه و در جای خشک نگهداری کنید تا از تضعیف لایه های ضد باد و ضد آب جلوگیری شود.

 

مقالات سایت 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *