آموزشی

توصیه های ایمنی و لوازم مورد نیاز برای کویرگردی

توصیه های ایمنی و لوازم مورد نیاز برای کویرگردی

كوير در عين زيبايي محيطي خشن است. سفر به كوير، مستلزم نكاتي است كه عدم رعايت آن ها چه بسا موجب خسارات جاني ومالي شود.توصیه های ایمنی و لوازم مورد نیاز برای کویرگردی

در اين مقاله در پي آنيم كه بگوييم چگونه به كوير سفر كنيم تا از زيبايي هاي آن لذت ببريم و سفري سالم و به ياد ماندني داشته باشيم.

برای کویرگردی به چه وسایلی نیاز داریم ؟

از آنجایی که بیشتر بخش سفر در کویرگردی مربوط به پیاده روی در شن های کویر است؛ لذا، لباس مناسب ، کفش مناسب و …. می تواند یک سفر دلنشین در کویر را برای ما رقم بزند. در راهنمای زیر سعی کرده ایم تا تجربه های کویرگردان را بطور خلاصه بیان کنیم. استفاده از تجربه آنان سبب می شود که اشتباهاتشان دوباره تکرار نشود و سفر های بدون دردسری را در انتظار داشته باشید. وسایل کویرگردی زیر جز وسایل مهم سفر هستند که باید تهیه کنید.

کفش مناسب

پاهای شما حساس ترین نقطه بدن تان به حساب می آید چرا که با آن راه می روید و اگر آسیب بینند یا زخمی شود سفرتان مختل می شود. کفش مناسب کویرنوردی، پوتین است. پوتین پاهای شما را در برابر نیش مار و عقرب محافظت کرده و با حمایت از زانوها، کمک می کند قدم های محکمی بردارید. البته توجه داشته باشید که قبل از پوشیدن پوتین حتما یک جوراب ضخیم به پا داشته باشید. اگر ساق پایتان نیاز به مراقبت بیشتر دارند می توانید از مچ بندهای ورزشی نیز استفاده نمایید.

پابرهنه راه نروید

هیچ وقت بدون کفش در کویر راه نروید، زیرا شن کویر پاهای تان را اذیت کرده و کم کمک دچار سوختگی سایشی می کند. مراقب باشید نوک پاهای تان دچار آفتاب سوختگی نشود، چرا که آفتاب سوختگی در این نقطه از بدن بسیار دردناک بوده و با وجود آن دیگر نمی توانید پوتین بپوشید.

محافظت از پوست

اشعه خورشید در کویر به صورت تابش مستقیم خورشید، گرمایی شن ها و سنگ های زمین، بادهای گرم  و بازتابش نور خورشید از زمین به پوست بدن آسیب می رساند.
عینک های مخصوص کویر، روسری های بزرگ و نخی برای پوشاندن گردن، استفاده از کلاه دولایه، ضدآفتاب های پوستی و کرم های مخصوص لب را برای محافظت صورت و بدن در برابر نور خورشید فراموش نکنید.

کرم ضدآفتاب مناسب

مواد تشکیل دهنده کرم های ضدآفتاب به دو شکل از پوست محافظت می کنند. آنها یا اشعه ماورای بنفش UV خورشید را جذب و راه عبور آن را مسدود می نماید و یا اشعه UV را منعکس و متفرق می کنند. کرم های ضدآفتاب براساس میزان توانایی شان در جذب و دفع اشعه UV درجه بندی می شوند که به صورت معمول SPF نامیده می شوند. برای انتخاب کرم ضدآفتاب، عدد ۱۰ را در عدد SPF آن ضرب کنید. اگر SPF کرم شما ۱۵ باشد، شما ۱۵۰ دقیقه یا ۲ ساعت و نیم می توانید در آفتاب بمانید. و اگر می خواهید مدت زمان بیشتری در آفتاب بمانید باید مجددا از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. در کویر باید از کرم های ضد آفتاب، ضدآب و ضدعرق استفاده نمایید.

شلوار مناسب کویر

دومین بخش، بعد از کفش مناسب، انتخاب شلوار در سفرکویر است. بهترین شلوار برای پیاده روی شلوار نخی و یا گورتکس، پاورتکس و … است؛ چراکه، باعث می شود پا در حین پیاده روی عرق نکند. در قسمت ساق پای بعضی شلوارها، کش هایی تعبیه شده است که با سفت کردن آن می توانید از ورود شن به پایتان جلوگیری کنید. گشادبودن، داشتن جیب های فراوان، بند بالای مچ، ضخامت در ناحیه نشیمنگاه و زانوها از مهمترین ویژگی یک شلوار ارتشی مناسب کویرنوردی می باشد.ر

لباس مناسب

لباس مناسب لباسی است که هم در گرما و هم سرما به بدن آسیب نمی رساند. ترجیحا از لباس نخی در روز و لباس گرم در شب استفاده نمایید. از انتخاب لباس های که کوتاه هستند خود داری کنید چون باعث آفتاب سوختگی می شوید. در کل لباسی انتخاب کنید که در عین اینکه سبک هست کاملا خنک در روز و گرم در شب باشد.

کلاه مناسب

مهم ترین قسمت از راهنمای کویرگردی انتخاب کلاه برای دور ماندن از اشعه آفتاب است. سعی کنید از کلاه های پهن استفاده کنید که تمام صورت را محافظت کنند و در صورتی که کلاه تمام سر و گردن را محافظت نمیکند از پارچه سفید برای پوشاندن سر و گردن استفاده نمایید.

نكات ايمني سفر به كوير

۵) آشنايي با جانوران و خزندگان و حشرات کوير هم ويژگي مهم ديگر است. در اين مورد و موجودات ذيل الذکر نکاتي قابل توجه است:
الف- شتر: معمولا هنگام عصر بسوي آب حرکت مي کند و با تعقيب آنها مي توان به آب رسيد!
ب- عقرب: آشنايي با خصوصيات اين جانور مانند اينکه چه مواقعي از سال در خواب زمستاني است و يا اينکه در چه اوقاتي از روز و شب احتمال وجود عقرب کم است (يا اينکه با توجه به درجه حرارت، مثلا در آذر ماه ميتوان تشخيص داد که احتمال وجود آن هست يا نه؟)همچين نحوه عمل و کمکهاي اوليه در هنگام عقرب گزيدگي . و نيز آگاهي به اين نکته که در کوير بعضي نقاط هستند که اصلا عقرب در آن يافت نميشود(مانند محلي نزديک ارغواني آران ، که حتي در شب ميتوانيد با آسودگي خاطر روي ماسه هاي آنجا استراحت کنيد!
ج- سوسمارها: خطرناکترين آنها بزمجه است که در کوير مناطقي هست که احتمال يافت شدن آنها زياد است ( مثلا در کوير آران و بيرگل ناحيه اي به طول و عرض ۶ کيلومتر هست که در آن بزمجه زياد يافت ميشود.)
د- مار: آشنايي با انواع سمي و غير سمي مارهاي کوير و کمکهاي اوليه در هنگام مارگزيدگي
ه- ساير جانوران: آشنايي با زيستگاه انواع سوسک، مارمولک ، روباه ، خرگوش ، موش و همچنين حيواناتي نظير کل ، بز ، ميش ، آهو ، جيبر و …:

 

مقالات سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *